Medzinárodná premiéra Asociácie užitkového umenia na Designbloku 2022
V roku 2021 vznikla v pralese slovenského dizajnu dôležitá iniciatíva - Asociácia úžitkového umenia. Ich ambíciou je nebyť len nejakou malou a tichou lesnou čistinkou, ale silným sebavedomím endemitom, ktorý pomôže svojim autorom zviditeľniť ich tvorbu a otvárať dôležité témy, ktoré sa dotýkajú ich práce. Na Designbloku sa odohráva jej prvá! medzinárodná premiéra.
Kde:
Designblok 2022, Praha
Gabriel Loci, 2. patro, miestnosť 268
ENDEMIT AUU
Rok 2021 vôbec nebol jednoduchý a ani tento aktuálny nám nenecháva vydýchnuť. Napriek všetkým okolnostiam v roku 2021 vznikla v pralese slovenského dizajnu dôležitá iniciatíva - Asociácia úžitkového umenia.Ich ambíciou je nebyť len nejakou malou a tichou lesnou čistinkou, ale silným sebavedomím endemitom, ktorý pomôže svojim autorom zviditeľniť ich tvorbu a otvárať dôležité témy, ktoré sa dotýkajú ich práce. Do svojho pomyselného príbytku rado privíta aj predstaviteľov ďalších profesií s presahom do úžitkového umenia, napríklad kurátorov, historikov umenia, architektov, a pod. Zakladajúci členovia sú všetko výrazne osobnosti slovenskej dizajnérskej scény, ktorých tvorba ide práve smerom k tzv. úžitkovému umeniu a autorskému dizajnu.
Na Designbloku sa odohráva jej prvá! medzinárodná premiéra. V spoločnej inštalácii, ako ambasádori Asociácie vystavujú keramikárky Simona Janišová, Linda Viková, sklárska dizajnérka Aleksandra Stencel a sklársky dizajnér Patrik Illo. Teda všetko autori s bohatým portfóliom vlastných projektov, medzinárodných výstav, spoluprác, samostatných kurátorských projektov aj ocenení. Z ich doterajšej tvorby je jasné, že sa neboja experimentovať s technológiami, že rozmýšľajú nad slobodou formy, a sú im blízke presahy do voľného umenia. Janišová predstavuje ohnivú kolekciu – ako vtipný komentár aj výstrahu. Bez zápalu sa veci nepohnú, rovnako ako keramika bez ohňa..., ale oheň v lese, môže byť problém a veľký. Viková je zemitá a rozvíja tému hojnosti hmoty. Jej pastózne objekty majú váhu a pri tom si držia svoj minimalistický tvar, občas jemne narušený glazúrou. Illo premýšľa o pôvode sklárskej matérie aj o zásahu autora. Jeho vázy sa akoby oslobodzujú a pomaly vyliezajú z hlbín na svetlo sveta. Stencel je zase poetická – jej lyrické objekty akoby vypadli z obrazov prerafaelitov, alebo privolávali lesné víly k ich polnočnému tancu. Pridajte sa k nim.
Ľubica Hustá