Výstavný plán

2025 & 2024


 

rýchla navigácia:

* Výstavný plán 2025 * Výstavný plán 2024 *

 


Výstavný plán galérie Medium na rok 2025:

 


polovica januára – február

Celá galéria_L

Doe vs. Siren: On Metabolization and Shapeshifting

Umelci*umelkyne: Alex Quicho, Bogna Konior, Nikola Balberčáková, Jakub Pohlodek, Junn Zhou, Camille Wiesel

Kurátorka a kurátor: Doris Sisková, Václav Janoščík

Holubice, zajačiky, ovečky a Bambiovia. Zdá sa, že online priestor bol obsadený roztomilosťou. Už to nie sú len obrázky a meme so zlatučkými mačičkami. Naše vlastné identity a správanie stelesňujú toto prepojenie čistého a komerčného, nevinného a vykorisťovateľského alebo roztomilosti a krutosti.

Na výstave predstavujeme niekoľko umelcov pracujúcich s touto špecifickou logikou online prostredia.


marec – polovica apríla

Celá galéria_L

PARALELNÉ SVETY - 5. výročie Ateliéru experimentálneho dizajnu

Vystavujúci/e: študentky, študenti, absolventky a absolventi Ateliéru experimentálneho dizajnu

Kurátor/ka výstavy: Damir Daniel Demovič

Ateliér experimentálneho dizajnu na VŠVU v Bratislave má za sebou prvých päť rokov. Výstavný projekt „Paralelné svety“ nemá byť jeho retrospektívou, skôr pozvánkou na prehliadku rôznorodých prístupov k dizajnu ako disciplíne, s využitím celej šírky mediálních rozhraní. Zároveň v koncentrovanej forme predstaví špecifické zameranie ateliéru, ktorý nazerá na dizajn ako na komplexný systém hlboko prepojený s bežným životom, z čoho pramení vysoká miera zodpovednosti a motivácia ku kritickému skúmaniu jeho operačného priestoru.


polovica apríla – máj

Predná časť galérie_M

All the stories I have ever told you were fiction

Kuba Stępień

Kurátor: Romuald Demidenko

Videoinštalácia Všetky príbehy, ktoré som ti kedy rozprával, sú fikciou od Kuby Stępieńa, ktorá

zavedie diváctvo do snového sveta gest a neverbálneho rozprávania performermi spojenými v poloimprovizovanom pohybe. Šesť prelínajúcich sa scén videoperformancie prepletajú hypnotickú koláž fikcie, imaginácie a túžby, vytvorenej z obrazov tiel, kolektívneho pohybu a intimity, spochybňujúcich normy normatívnej komunikácie a binárnych poriadkov.

polovica apríla – máj

Zadná miestnosť galérie_S

Working title

Jana Kapelová

Kurátorka: Eliška Mazalanová

Výstavný projekt Jany Kapelovej pre Galériu Medium predstavuje 3 autorkine videá z posledných 2 rokov, v ktorých sa zaoberá dnes všadeprítomným hľadaním šťastia, alebo snahami dosiahnuť rovnováhu a prežiť šťastný život. To sa častokrát nezaobíde bez sebeanalýzy a spracovania si rôznych oblastí života. Autorka vo svojich posledných projektoch experimentuje s trochu iným autorským prístupom. Odráža sa v tom túžba urobiť niečo spontánne, manuálne, materiálne a telesné, vybočiť zo svojich zažitých vzorcov. Aktérkami a aktérmi vo videách sú tentokrát keramické, či sklené nádoby, ktoré môžu byť vnímané ako metafory túžby po osobnom naplnení, či autorkine ruky, ktoré “hrajú” zadané role.


jún – polovica júla

Celá galéria_L

Working title

Simona Gottierová

rezidentka VŠVU v Cité


júl – polovica augusta

Celá galéria_L

Begone Estrone (Vo vode je niečo, čo chutí horkosladko...)

Umelkyne: Natália Sýkorová, Paula Gogola

Kurátorka: Zuzana Jakalová

Begone Estrone je spoločná výstava, ktorá spája prístupy dvoch umelkýň Pauly Gogoly a Natálie Sýkorovej, ktorých tvorba sa prelína na rozhraní osobnej identity, technologických krajiniek ženských a trans tiel, ktoré obe skúmajú cez perspektívu ženského zdravia a starostlivosti. Výstava pracuje s kúpeľňou ako so simulakrom – so skresleným odrazom bezpečného vnútorného priestoru a spája kritickú prax umelkýň do starostlivo vybudovaného prostredia, ktoré spochybňuje kúpeľňu ako miesto útočiska a zároveň simulakrum opresívnych síl. Hyperbolizáciou kúpeľne ako miesta každodennosti, inštalácia pozýva divákov, aby vstúpili do hyperreálnej scenérie, ktorá destabilizuje predpokladanú neutralitu domácich priestorov.


september – polovica októbra

Predná časť galérie_M

Carnivores

Umelectvo: Zsófia Antalka, Eszter Metzing, Andrea Szilák

V rámci nášho projektu skúmame archetyp lovca, asociácie byť mäsožravcom a otázky inklúzie a netolerancie. Viscerálny a filozofický stav byť dravcom je preniknutý morálnou dilemou agresie

a nutkania udržiavať potreby smrteľnosti, ktoré tiež súvisia so sociálno-ekonomickými systémami a vzorcami správania. Naša spolupráca zahŕňa najmä inštalácie a priestorové diela zahŕňajúce škálu rôznorodých materiálov, ktoré sú spoločným menovateľom pri organickom myslení a konštrukcii.

 

september – polovica októbra

Zadná miestnosť galérie_S

Ztroskotané Vědomí

Denisa Štefanigová

Kurátorka výstavy: Martina Mrázová, Jan Kristek – architekt výstavy

Projekt mapuje krajinu nevědomí, jež je plná vnitřních domněnek a démonů i plná niterného úžasu a imaginace, které Denisa nechává vyplouvat na povrch v procesu malby. Naše skryté vnitřní krajiny obývají zvířata, lidé a hybridní bytosti, jež se vzájemně prolínají a mění se v čase. Výstava je koncipována jako jeden centrální objekt, asambláž pohybující se na hraně drobné architektury, grafiky a malby, představující krajinu nevědomí. Na stěnách jsou potom plátna zachycující jasné momenty, které k nám z nevědomí v nečekaných chvílích vystupují.


október – polovica novembra

Predná časť galérie_M

Working Title

Umelci*umelkyne: Abel Rad, Ana Avram, Nana Biakova, Paul Ilfoveanu, Mantas Valentukonis

Kurátorstvo: SLPOVR

Výstava skúma paradoxné úlohy vody vo svete zameranom na človeka prostredníctvom konceptu prírodokultúry Donny Haraway, ktorý spája prírodu a kultúru do vzájomne prepleteného, spoločne sa vyvíjajúceho vzťahu. Voda, ktorá symbolizuje život aj deštrukciu, slúži ako kľúčová téma, ktorá ilustruje vzájomne prepojenú dynamiku prírodokultúry. Schopnosť vody definovať územia a hranice zdôrazňuje jej úlohu pri formovaní človeka a ekologickej krajiny.

 

október – polovica novembra

Zadná miestnosť galérie_S

Working Title

Ľudmila Machová

rezidentka VŠVU v Cité


od 28.11. – december/január

Trienále plagátu Trnava

 


 

(späť na navigáciu)

 


Výstavný plán galérie Medium na rok 2024:

 


Ťažba v peratickom zásvetí

  • Skupinová výstava
  • Kurátori výstavy: Juraj Rattaj, Róbert Repka
  • február 2024

Umenie, ktoré rozpráva za zvieratá (nie v doslovnom význame), sa snaží poukázať, čím je pre ne tento svet väzenia, ale aj na to, aká je naša budúcnosť v dobe environmentálnej krízy neistá. Zoologickú záhradu kurátori zvolili  ako prostredie pre uplatnenie environmentálneho myslenia, ktoré sa v súčasnosti častokrát estetizuje, čím sa tento problém nivelizuje. Nie je predmetom ich záujmu traumatizovať zvieratá v prostredí zoologických záhrad, ale pokúsiť sa traumatizovať nás ľudí.

Téma zoologických záhrad rezonuje u viacerých domácich i zahraničných autorov a autoriek. 


Samostatná výstava

  • Juraj Ďuriš
  • apríl 2024

Výstava Juraja Ďuriša je čiastočným výstupom z jeho rezidencie podporenej VŠVU v parížskom Cité. Autor využil mesto Paríž ako obrazové prostredie, do ktorého sú vložené prvky globálneho obchodu a priemyslu. Aj keď sa nachádzajú ďaleko od nášho dohľadu, fungovanie sveta, v ktorom žijeme, je od nich absolútne závislé, aj keď si to nechceme pripustiť. 

Autor využíva maľbu, ktorá upriamuje pozornosť diváka na obraz, v ktorom je nenásilne prepašovaný myšlienkový obsah. To prebúdza zamyslenie nad spôsobom nášho života. Čaro tejto metódy spočíva v tom, že nevyjadruje názory a slová ako napríklad ekológia, ktoré môžu vyvolať negatívny postoj k téme a dielu ako takému. 

Ďurišovým cieľom je osloviť čo najväčšie publikum, nie vytvárať exkluzívnejšie produkty pre trh a svoje práce často realizuje vo verejnom priestore. Práve kvalita spracovania umožňuje prijať komplexnú tému a nadviazať dialóg s obyvateľmi miest, kde sa realizuje. 

TOVÁRNY

  • Maud Kotasová
  • kurátorka: Martina Ivičič
  • apríl 2024

Soubor TOVÁRNY je věnován továrnám a lidem, co v nich pracovali, žili i umírali. Ne ve všech fabrikách se jen pracovalo. Staly se symbolem pomíjivosti a zániku i boje o život. Co skříňka, to lidský příběh, derivát existence jednoho člověka, jeho osobní časová schránka. Práce Maud Kotasové je více či méně skrytě narativní. 

Výtvarný jazyk akcentuje estetiku až graficky schématickou ve spojení s estetikou opotřebovanosti. Sdělení a autenticita jsou vždy nadřazené estetické stránce. 

Radikálna ochrana – prípadové štúdie

  • kurátor: Igor Machata
  • apríl 2024

Radikálna ochrana – prípadové štúdie je séria dvoch alebo troch udalostí. Hlavným bodom udalosti je prednáška a diskusia. Každá z prednášok predstaví jedno domáce alebo zahraničné architektonické štúdio a jeden projekt, ktorý kurátor interpretuje ako tzv. radikálnu ochranu. Prednášku sprevádza výstava fotografickej a/alebo textovej dokumentácie k danému projektu.


4 whales in a soft sponge

  • skupinová výstava
  • kurátorka: Nika Kupyrova
  • jún 2024

Konceptuálne recepty avantgardy boli kritikou buržoáznych zvykov, bezmyšlienkovitého konzumu a kultúrneho systému založeného na ekonomike vykorisťovania. Pokúšajú sa reprodukovať nefunkčnosť, neusporiadanosť a nezmyselnosť, absurditu sveta. Výstava reinterpretuje kuchárske knihy avantgardy a stavia ich do dialógu so súčasnými umeleckými pozíciami. Všíma si záujem viedenskej umeleckej scény o túto tematiku, spája sedem umeleckých pozícií, ktoré operujú na hranici medzi jedlom a vizuálnym umením.

Basic Materials

  • Adam Turzo
  • kurátor: Tomáš Moravanský
  • jún 2024

Výstavný projekt Basic Materials je fúziou organického a neživého, trvanlivého a netrvalého materiálu, vytvoreného prevažne spracovaním skleneného odpadu, technického materiálu a pečiva, ktoré je hlavným stavebným prvkom architektúry výstavy. Kritickým východiskom je tu predstava jedinca, u ktorého dochádza k transgresii, prejavujúcej sa hromadením materiálových rezíduí a ich pretváraním do artefaktov pomyselného zberateľského charakteru, fetišov alebo súcen reprezentujúcich základné podmienky pre život.


Fiktívne pokrvnosti

  • Vystavujúce: Alexandra Barth, Ivana Mojšová, Uľjana Zmetáková
  • kurátor: Matúš Novosad
  • august/september 2024

Výstava s Fiktívne pokrvnosti chce ukázať vizuálne príbuznosti vznikajúceho bez priameho ovplyvňovania pohľadom či dôkladnou znalosťou druhého diela.

Mala by priblížiť údiv nad tým, ako môžu vznikať dve podobné veci na jednom mieste bez toho aby sa dotýkali, až do určitého gravitačného momentu ktorým je tu výstava. Umožňuje premýšľať v jednotlivých linkách autoriek späť nad tým, ktoré princípy obrazov vytvorili blízkosť.

Exploring Randomness

  • Kristína Rypáková
  • kurátorka: Monika Mitášová
  • august/september 2024

Výstava Exploring Randomness prezentuje autorkine výstupy vytvorené počas výskumného pobytu Fulbright Visiting Scholar Program na Harvard Graduate School of Design – Harvard University v Bostone, USA (2023). Výskumný projekt reaguje na autorkinu fascináciu náhodou (z angl. randomness) a stochastickými javmi, ktoré exploruje ako kreatívne fenomény v procese navrhovania architektúry. Študované javy a vytvorené digitálne artefakty boli testované prostredníctvom techník umelej inteligencie (AI).


Súčasný šperk ako komunikačný nástroj

  • Šperk stret
  • výstavujúci*e: študenti*ky ateliérov šperku v Bratislave, Plzni, Jablonci n.N. a Budapešti 
  • kurátorský tím: K. Španihelová, M. Verner, L. Šikolová, F. Vági
  • október 2024

Oblasť súčasného šperku je sebareflexná prax, čo znamená, že sa zameriava na reflexiu podmienok, v ktorých sa odohráva. Súčasní autori vo všeobecnosti pracujú vo vedomom vzťahu, často aj kritickom, k histórii praxe v širšej oblasti šperkov. To odlišuje súčasný šperk od iných foriem zdobenia tela, a praktiky jeho tvorcov sa zameriavajú predovšetkým na vzťah k telu a noseniu v kontexte komunikačných vlastností šperku. 

Súčasné šperky majú moc vtiahnuť diváka a zapojiť ho do dialógu objektu a jeho nositeľa s publikom prostredníctvom intímneho umiestnenia na tele. Spravidla nie sú vnímané ako dekoratívne objekty, majú schopnosť byť neverbálnym nositeľom kritického spoločenského komentára, sú nástrojom podnecujúcim k zamysleniu, majú schopnosť uchovať a sprostredkovať pamäť či emócie. 

Projekt predstaví tvorbu štyroch šperkárskych ateliérov v stredoeurópskom kontexte, práce súčasných študentov a výsledky ich kreatívneho vzdelávania zameraného na rozvoj schopnosti kritického myslenia a umeleckého vyjadrenia v danom médiu: ateliér s+m+l_xl Kov a šperk na VŠVU v Bratislave (ped. K. Španihelová), atelier Kov a šperk na Ústavu umění a designu na Západočeské univerzitě v Plzni (ped. M. Verner), atelier Sklo a šperk v Jablonci nad Nisou – Katedra designu Technickej univerzity v Liberci (ped. L. Šikolová) a Jewelry and Metal Design MA, Moholy-Nagy University of Art and Design v Budapešti (ped. F. Vági).

Výstava bude v októbri 2024 jedným zo sprievodných podujatí tematicky príbuzne koncipovaného 12. ročníka medzinárodnej konferencie súčasného ŠperkStret 2024, ktorej vznik je úzko naviazaný na minulé aj súčasné aktivity ateliéru s+m+l_xl Kov a šperk na VŠVU v Bratislave. 


Nothing But a Curtain

  • Zula Rabikowska
  • kurátorka: Andrea Vrtelová
  • november 2024

Projekt Nothing But a Curtain skúma rodovú identitu a význam súčasného ženstva a ženskosti v krajinách bývalého Východného bloku vrátane Slovenska. Zula Rabikowska fotografovala a viedla rozhovory so 104 ľuďmi (zamerala sa na ženy, nebinárne, rodovo fluidné a transrodové osoby) o ich osobných skúsenostiach s rodom a ženstvom. Cieľom projektu bolo spochybniť spôsob, akým sa prezentujú ženy a nebinárne osoby zo Strednej a Východnej Európy, a prispieť k diskusii o hraniciach a rodovej identite v 21. storočí.

PHO BO Award

  • Pop-up výstava spojená s vyhlásením víťazov medzinárodnej súťaže fotografických kníh
  • Kurátorský tím: Lenka L. Lukačovičová, Juraj Blaško
  • november 2024

Prezentácia medzinárodnej fotografickej súťaže PHO BO Award, ktorá zhromaždí študentské fotografické knihy z okolia krajín V4. V priestore Galérie Medium dôjde k odovzdávaniu cien a krátkej prezentácii a pop-up výstave najlepších vybraných fotografických kníh. Odbornou porotou budú vybrané tri kategórie fotografických kníh.

Línia – linka

  • Gréta Mária Srnová
  • november 2024

Výstava je koncipovaná ako voľný výskum kresby ako záznamu videného, resp. plenérovej kresby a následne jej presahy do rôznych polôh výtvarných či osobných: kresba, maľba, fotografia, text. Výstava odprezentuje nielen výsledný celok, ale aj proces prostredníctvom formátu open studio. Prezentácia bude mappingom trojmesačného rezidenčného pobytu sprostredkovaného VŠVU v parížskom Cité. Ide o neuzavrený proces, ktorý naznačí autorkine myšlienkové tendencie v tvorbe s určitým očakávaním vyzretia.

 

(späť na navigáciu)