Hlasujte v medzinárodnej súťaži za práce z VŠVU

Global Design Graduate Show 2023 v spolupráci s Gucci je štvrtým vydaním tejto iniciatívy, otvorenej pre všetkých študentov a študentky umenia a dizajnu, ktorí*é v rokoch 2022-23 končili ktorýkoľvek stupeň štúdia kdekoľvek na svete.


 

Gratulujeme našim piatim študentom a študentkám, ktorých práce boli nominované v kategórii Fine Art, Photography, Craft - Klára Kusá, Zuzana Kováčiková, Mária Šimová, Ilarii Omelchenko a Eva Straková. Už len do tejto stredy - 11. októbra má verejnosť možnosť hlasovať za najlepšiu prácu!

 


Notes From The Post-spaces

Klára Kusá

Fotografia a nové médiá

Notes From The Post-spaces
Klára Kusá: Notes From The Post-spaces, 2023.
Notes From The Post-spaces
Klára Kusá: Notes From The Post-spaces, 2023.
Notes From The Post-spaces
Klára Kusá: Notes From The Post-spaces, 2023.

Cieľom projektu Notes from the post-spaces je poukázať na nezmyselnosť tvorby samotných umeleckých diel. Výroba je totiž základným prvkom kapitalistického systému, a to aj v prípade artefaktov. Hlavnými motívmi inštalácie Notes from the post-spaces sa stáva dekonštrukcia nájdeného objektu a hľadanie významu slova readymade v jeho štruktúre, štruktúre, kde sa umelá hmota stáva základom pre uchopenie zmyslu hmoty, konkrétne význam slova „škoda“, pričom daný atribút sa stáva pre vec podstatným. Notes from the post-spaces sa stanú poznámkami do predpriestoru alebo za medzerou. Oba komponenty sú opotrebované a zničené neustálou výmenou artefaktov. Dielo je teda poznámkami o post-umeleckých, postkapitalistických časoch vyskytujúcich sa v post-priestore. Fragmentácia dnešného post-obdobia a naša existencia v ňom sa prejavuje útržkami fotografického materiálu či kúskami polystyrénu. Divák sa tak stáva post-pozorovateľom v post-štúdiu. Dematerializácia sa prejavuje práve vo svojom opaku, v analýze veci. Paradoxne to poukazuje na dôležitosť veci v oblasti postkonceptuálneho umenia. Post-vesmír je tiež odpoveďou na existenciu hyperobjektov, je to zničený priestor našej planéty. Nemá zmysel obsadzovať ho artefaktmi a vytvárať ďalšie umelecké diela. Cieľom práce s post-priestorom a jeho zásobovaním je recyklácia materiálu, vytvorenie artefaktu z už existujúceho artefaktu, a teda vytvorenie post-artefaktu.

Hlasujte za túto prácu

 


Decor And Its Possibilities

Zuzana Kováčiková

Úžitkové umenie

Decor And Its Possibilities
Zuzana Kováčiková: Decor And Its Possibilities, 2023.
Decor And Its Possibilities
Zuzana Kováčiková: Decor And Its Possibilities, 2023.
Decor And Its Possibilities
Zuzana Kováčiková: Decor And Its Possibilities, 2023.

Vo svojej práci som sa rozhodla vytvoriť interiérové predmety – vázy, v ktorých zohráva podstatnú úlohu dekor, ktorý sa stáva nosným prvkom aj tvarovým nástrojom. Vychádzam zo skúseností, ktoré som doteraz nadobudla počas štúdia a popri skle používam kov ako sekundárny materiál. Dekor vytváram ešte pred vznikom samotných polotovarov, čo mi dáva možnosť vopred definovať ich budúci tvar. Kov zároveň môže ponúknuť nový pohľad na dekoráciu. Okrem reliéfneho dekoru je sklo vytláčané smerom von cez perforované časti kovu a dodáva tak tvorbe dekoru ďalší rozmer.

Hlasujte za túto prácu

 


Nedokončené.

Eva Straková

Maliarstvo

Nedokončené.
Eva Straková: Nedokončené., 2023.
Nedokončené.
Eva Straková: Nedokončené., 2023.
Nedokončené.
Eva Straková: Nedokončené., 2023.

Alzheimerova choroba je progresívne ochorenie, pri ktorom sa symptómy demencie postupne zhoršujú v priebehu niekoľkých rokov. V počiatočných štádiách je strata pamäti mierna, ale s neskorým štádiom Alzheimerovej choroby jednotlivci strácajú schopnosť viesť rozhovor a reagovať na okolie.

Moja osobná skúsenosť s blízkym človekom s Alzheimerovou chorobou trvala niečo vyše troch rokov a prinútila ma zachytiť podstatu miznutia osobnosti.

Začala som si vizualizovať spomienky a minulé príbehy, ktoré som si pamätala, a po tejto skúsenosti som prišla s tým, že zobrazím človeka s chorobou ako zlomený strom – dochádza k zmene paradigmy, stráca sa stabilné spojenie a čelí faktu, že už nevidíš človeka, ale jeho vyblednutie, odtlačok.

Hlasujte za túto prácu

 


Photography As A Trace Of Existence

Mária Šimová

Fotografia a nové médiá

Photography As A Trace Of Existence
Mária Šimová: Photography As A Trace Of Existence, 2023.
Photography As A Trace Of Existence
Mária Šimová: Photography As A Trace Of Existence, 2023.
Photography As A Trace Of Existence
Mária Šimová: Photography As A Trace Of Existence, 2023.

Zameriavam sa na fotografiu, nie tak, ako ju poznáme v bežnom zmysle, to je verný záznam reality. Fotografia ma zaujíma skôr z chemického hľadiska - fotografia ako kresba svetlom, ako svetelná stopa, reakcia. Zaujíma ma materialita fotografického média, svetlocitlivá vrstva, proces, fotografia ako stopa, experiment, latentný obraz, aura alebo zásahy, procesy a reakcie. Zaoberám sa vzťahom medzi existenciou a experimentom alebo tým, ako nás abstraktný obraz ovplyvňuje a čo sa deje počas procesu tvorby. Zaujímam sa o fotografiu ako reakciu na svetlo. Fotografia je dialóg medzi materiálom a svetlom.

Vyberiem fotocitlivý papier z ochranného obalu a nechám reagovať. Farebná tonalita sa mení v závislosti od typu papiera a množstva svetla, ktoré naň pôsobí.

Svetlocitlivý papier vystavím aj svetlu zo skenera a zároveň vytvorím pevnú digitálnu verziu.

Spájam dve protichodné akcie – iniciovanie a zastavenie pohybu.

Určité časti obrazu sú chemicky vyvinuté a fixované a určité časti sa neustále menia. Fotografie sú živé a stále sa menia.

Hlasujte za túto prácu

 


A Stone On The Heart

Ilarii Omelchenko

Úžitkové umenie

A Stone On The Heart
Ilarii Omelchenko: A Stone On The Heart, 2023.
A Stone On The Heart
Ilarii Omelchenko: A Stone On The Heart, 2023.
A Stone On The Heart
Ilarii Omelchenko: A Stone On The Heart, 2023.

Identita pre každého človeka sa prejavuje v rôznych aspektoch, jedným z nich je vyshyvanka. Na Ukrajine je to jeden z najdôležitejších symbolov, ktorý napĺňa kultúrne dedičstvo krajiny. Preto som vo svojom projekte prejavila svoju identitu cez ornament, ktorý sa spája s Ukrajinou, mojou materskou krajinou. Pre môj rodný kraj (Volyňský kraj) sú typické geometrické ornamenty, využívajúce štylizované kvety alebo kvetinovú geometriu. Zvolila som ornamenty s kosoštvorcovým zložením, ktoré je bežné pre väčšinu územia Ukrajiny. Kosoštvorec v ornamente je symbolom ochrany a starostlivosti.

„Kameň v srdci“ (srdce je ťažké) – je idiom na Ukrajine. Pre mňa sú to udalosti, ktoré nemôžem ovplyvniť, ktoré sa dejú ďaleko, no ich následky emocionálne prežívam každý deň. Tento idióm je dôvodom, prečo som si pre svoj projekt vybrala tvar kameňa. Brošne sa zvyčajne nosia na ľavej strane blízko srdca. Veľmi symbolické bolo vytvorenie brošne v tvare kameňa, ktorý mi bude ležať na srdci. Ornamenty, ktoré sú vyryté na kameňoch, predstavujú identitu spájajúcu všetkých ľudí okolo jedného problému.

Na tento šperk som použila hliník. Hliník je dostatočne ľahký, vďaka čomu sú brošne nositeľné. Pre dosiahnutie väčšej realistickosti boli brošne chemicky patinované. Pri výrobe niektorých brošní som použila akryl, pretože dobre drží na hliníku. To pomohlo zvýrazniť ornament a vytvoriť textúru ničenia.

Hlasujte za túto prácu

 


Viac informácií a všetky nominované projekty