Ako historizovať neo-avantgardy v stredo-východnej Európe?
Katedra teórie a dejín umenia srdečne pozýva na diskusiu spojenú s uvedením knihy “1971 - Paralelná nesynchrónnosť” v rámci projektu Súčasné myslenie o výstavách a kurátorstve s Dórou Hegyi, Zsuzsou László, Enikő Róka, Luciou Gregorovou Stach, Mirou Keratovou, Jánom Kralovičom a Danielom Grúňom
Kde:
-
v miestnosti 220 (2. poschodie), Hviezdoslavovo nám. 18
Kedy:
-
vo štvrtok 27. 4. 2023 o 12:30
„1971 - Paralelná nesynchrónnosť,” bol výskumný a výstavný projekt, spoločný projekt organizácie súčasného umenia tranzit.hu a Kiscell Museum - Mestskej galérie v Budapešti, ktorá vlastní zbierku maďarského umenia 20. storočia. Výstava, ktorá vychádzala z roku 1971, predstavila dva mikropríbehy, dva súčasne vytvorené súbory umeleckých diel. Jeden tvorili diela umelcov, ktorí sa v 50. rokoch prispôsobili požiadavkám socialistického realizmu a po rozmrazení kultúrnej politiky po roku 1956 mohli svoje umenie modernizovať. Druhý súvisí s generáciou neoavantgardných umelcov a s nástupom konceptualizmu v paralelnej kultúre. „Rok 1971 - paralelný nesynchronizmus” ukázal zložitosť historického obdobia, v ktorom štátom podporovaný umelecký systém a „tolerovaná,” samoorganizovaná umelecká scéna existovali paralelne, ale zároveň boli navzájom prepojené. Výstava a jej katalóg predstavili zložitý, nelineárny vzťah medzi týmito dvoma generáciami, súčasne existujúcimi, ale protikladnými koncepciami umenia a prepojili tieto dve mikrohistórie rekonštrukciou meniacej sa kultúrnej politiky, inštitucionálneho systému, diplomatických snáh, kritických a umeleckohistorických diskurzov, ako aj výstavných a zbierkových dejín daného obdobia. Táto koncepcia výstavy, ako aj katalóg vydaný aj v angličtine, môžu slúžiť ako model na skúmanie nadnárodnej adaptability špecifických historiografických metodológií pre ďalšie výskumné a výstavné projekty o socialistických umeleckých scénach v období studenej vojny. S účastníkmi uvedenia knihy chceme diskutovať o meniacich sa perspektívach štúdia umeleckých praktík bývalého Východu a porovnať paralelné tendencie a rozdielne kultúrno-politické a inštitucionálne determinanty umenia v štátnom socialistickom Maďarsku a Československu.
Dóra Hegyi je historička umenia, kurátorka a kritička pôsobiaca v Budapešti. V rokoch 1996 až 2005 pracovala ako kurátorka v Ludwig Museum Budapest. Od roku 2005 je riaditeľkou tranzit. hu (https://hu.tranzit.org/), člena nadnárodnej siete so sídlom vo východnej Európe, tranzit.org. Je iniciátorkou, kurátorkou a editorkou výstav, vzdelávacích, výskumných a publikačných projektov, ktoré považujú umenie za pole kritickej diskusie, ktoré môže sprostredkovať rozličné oblasti a disciplíny a fungovať ako katalyzátor zmien. Medzi nedávne projekty patrí ako spolukurátorka a spolueditorka Paralelné chronológie: (od roku 2009); Creativity Exercises: Emancipatory Pedagogies in Art and Beyond (2014-19); War of Memories (2015); online časopis Mezosféra (od 2016); Imagining Conceptual Art (2017); 1971: (2018-19), Space of Opportunities (2019-). Je členkou AICA Maďarsko.
Zsuzsa László je výskumníčka a kurátorka v Stredoeurópskom výskumnom inštitúte pre dejiny umenia (KEMKI) v Budapešti. Je členkou redakčného tímu ARTMargins Online, predstavenstva tranzit/hu a maďarskej sekcie AICA. Jej pripravovaná dizertačná práca sa zaoberá vznikom a kritikou konceptu východoeurópskeho umenia. Nedávne projekty a publikácie, na ktorých sa podieľala ako spolukurátorka, spoluautorka a spolueditorka, sa zaoberajú nadnárodnými dejinami výstav, archívmi umelcov, progresívnou pedagogikou, kultúrnymi transfermi a decentralizovaným chápaním konceptualizmu a neoavantgardy vo východnej Európe počas studenej vojny, vrátane publikácie Resonances: (2021-2023), Čo bude, už existuje: (2021), 1971: Temporalities of Cold War Archives in East-Central Europe and Beyond (Temporality of Cold War Archives in East-Central Europe and Beyond): (2018/22), Creativity Exercises (2014/15/16/2020), Sitting Together (2016) a Parallel Chronologies (2009-23).
Enikő Róka je historička umenia, muzeologička a výskumníčka pôsobiaca v Budapešti. V rokoch 1996-2014 pracovala v Maďarskej národnej galérii, kde bola vedúcou zbierky grafiky a kresby (2000-2009) a vedúcou oddelenia výskumu (2010-2014). Od roku 2014 je vedúcou Múzea - Mestskej galérie Kiscell. Svoju dizertačnú prácu napísala o dejinách umeleckej zbierky fin de siècle. Špecialistka na umenie a architektúru 19. a 20. storočia, publikovala niekoľko esejí o vzťahu umenia a ideológie, propagandy a nacionalizmu v umení. Bola kurátorkou mnohých výstav, ako napríklad XIX. Umenie a národ: Obraz a sebaobraz (Maďarská národná galéria, 2010), 1971: (Kiscell Museum - Mestská galéria, 2018). Jej kurátorský prístup a prax vychádzajú z teórie kritickej muzeológie zaoberajúcej sa históriou múzejných zbierok a procesom inštitucionalizácie umeleckých diel. Je členkou výboru ICOM-Maďarsko, autorkou článkov o súčasnej muzeológii.
Prednáška je realizovaná v rámci projektu grantovej agentúry KEGA : 001VŠVU-4/2022 "Súčasné myslenie o výstavách a kurátorstve"