Katarína Hládeková – Local Warming
Táto výstava je teplá, vlhká a príjemná ako drak, je to cesta do pyrocénu, kde nie je isté, či natrafíme na hasiča.
S umelkyňou Katarínou Hládekovou som ako kurátorka prvýkrát spolupracovala na výstave Long Slow Distance v Košiciach. Názov výstavy odkazuje k forme aeróbneho vytrvalostného tréningu, často spájaného napr. s behom. Priznám sa, že som tento pojem predtým nepoznala, a tak sa mi vryl do pamäti, že odvtedy vnímam trajektóriu Kataríninho života práve cez metaforu tejto bežeckej techniky. Long Slow Distance tréning okrem iného zlepšuje kardiovaskulárne a termoregulačné funkcie organizmu. A o termoregulácii a teple sa ešte čosi dozvieme.
Autorka sa teplom a pyrocénom zaoberá už niekoľko rokov. Nie je to reakcia na vlnu trendy záujmu, keď teplo začalo byť „cool”. Aktuálne vlastne už ani nie je tak „cool”, resp. nemá peak. Čo má peak, asi všetci vieme. Ex hot režim vystriedal ex cold režim otužovania. Čo sa zmenilo v uvažovaní o teple? Už to nie je leto, dovolenka a relax, ale stres, globálne otepľovanie, horúčka v dôsledku ochorenia Covid-19 alebo zmenená termoregulácia vplyvom hormonálnej nerovnováhy. Ale stále máme s teplom spojené aj príjemné pocity, objavujú sa po hraničných aktivitách ako otužovanie, alebo naopak, pri saunovaní. Teplota zdravého človeka je pod 37 stupňov, keď sa prehreje, môže to byť liečivé alebo naopak, rozprúdi zápal. Ani nás s Katarínou to neobišlo. Covid-19 sme dostali naraz, aj keď priebeh sme mali každá iný. Posledné dve aktivity, ktoré predchádzali izolácii boli masáž a otužovanie. Saunovanie už nebolo možné. Tesne pred výstavou sme vyzdraveli.
Táto výstava sa stala fyzickým alebo mentálnym sprievodcom fenoménom „otepľovania”. Či bude možné tieto teplotné rozdiely pocítiť aj na vlastnej koži, uvidíme. Každopádne môžeme skúsiť mentálne cvičenia a imaginácie, v ktorých sme schopní prebehnúť po žeravých uhlíkoch a vieme chrliť oheň. Táto výstava je teplá, vlhká a príjemná ako drak, je to cesta do pyrocénu, kde nie je isté, či natrafíme na hasiča.
Katarína Hládeková je umelkyňa, kurátorka, teoretička a pedagogička, ale ktovie ako dlho to tak zostane. Vyskúšala množstvo profesií, učila sa japonsky, skúšala judo, šerm, učila angličtinu, pracovala v IBM, aj vo fabrike na mäso v Anglicku, viedla odbor Nové médiá na SSUD Brno. Aktuálne pôsobí na FaVU VUT v Brně ako prodekanka pre štúdium, podieľa sa na vedení grafických dielní, asistuje v Ateliéri KREGRA. Spolupracuje s Galériou TIC, píše pre Artalk, je členkou spolku Skutek a kurátorsko-umeleckého zoskupenia Café Utopia (Zuzana Janečková, Marika Kupková, Markéta Žáčková). Rôzne médiá a formy sú pre ňu rovnako inšpiratívne ako významové konotácie, ktorými ich následne obopne. Ako keď si Harry Potter prehodí neviditeľný plášť. Apropriované prefabrikáty sa menia na objekty s inými hodnotami a významami a umelecké diela naopak imitujú vlastnosti prefabrikátov. Dochádza k ich mixovaniu, odšťavovaniu, praniu, sušeniu, žehleniu, prešívaniu, zváraniu, strihaniu, lepeniu, písaniu, tlačeniu, hovoreniu, fotografovaniu, maľovaniu, vyrývaniu a snívaniu. Vždy pracuje s témami, ktoré sa jej bytostne dotýkajú, či už ide o čas, modely, rodinnú históriu, architektúru alebo aktuálne ‒ motív tepla. Diela vznikajú v akejsi reťazovej nadväznosti, na ich základe môžeme vystopovať príbeh. Katarína Hládeková je multidimenzionálna bytosť, s ktorou je možné zažiť aj nemožné. Prijmite osobné pozvanie na cestu pyrocénom.
Zuzana Janečková