SympaSympo Bratislava 2025: výstava výsledkov

Pozýváme vás do Synagógy Stupava na výstavu výsledkov študentského keramického sympózia SympaSympo.

Synagóga Stupava


Formát SympaSympo vznikol ako generačná, odborová a komunitná platforma média hliny v českom akademickom prostredí v roku 2021. Začal sa keramickým workshopom pripraveným študenstvom ateliéru Designu keramiky Fakulty umění a designu UJEP v Ústí nad Labem a v Čechách prešiel ateliérmi keramiky a porcelánu na VŠUP v Prahe a na Fakulte designu a umění Ladislava Sutnara Západočeskej univerzity v Plzni. Keramické sympóziá sa od svojich počiatkov v 60. rokoch 20. storočia šírili najmä po personálnej linke, účastník jedného sa stal zakladateľom/ organizátorom nového. Tento model rozvoja a starostlivosti má v DNA aj SympaSympo. V jeho definícii môžeme čítať tiež nábeh neviazať sa geografickými, žánrovými, materiálovými hranicami a úkroky z hierarchizovaných rámcov smerom k vnímaniu keramiky ako kľúčového argumentu akceptácie materiálových praktík v umení.

SympaSympo s poradovým číslom 4 svoju pôsobnosť po prvýkrát rozširuje na Slovensko. Program sympózia ašpiroval na posilňovanie interdisciplinárnych skúseností, čo sa premietlo do medziodborového personálneho zloženia a napokon aj ako centrálna téma sympózia – Challenge. Sympózium prebehlo v júli 2025 v priestoroch VŠVU na Drotárskej ceste v Bratislave a okrem slovensko-českej participácie posilnilo stredoeurópske sieťovanie študentiek a študentov umeleckých vysokých škôl. Výnimočnou hodnotou bol tiež sprievodný program, v ktorom defilovali rešpektované osobnosti keramického a porcelánového umenia a dizajnu nielen zo Slovenska (Simona Janišová, Karin Patúcová-Lunterová), ale aj zo zahraničia (Ilona Romula z Lotyšska a Claire Ellis z Austrálie), ktoré priniesli koncepčne aj mediálne rozmanitý teoretický i praktický vhľad so svojich umeleckých výskumov.

Frekventantky a frekventant bratislavského sympoziálneho stretnutia mohli tému Challenge uchopiť slobodne, napr. ju univerzalisticky vztiahnuť na samu podstatu umeleckej tvorby, laborovať v známych aj nepoznaných rozhraniach umenia, remesla a dizajnu alebo si pripomenúť imanentne riskantnú povahu keramického média. V desiatke autorských názorov môžeme sledovať rozmýšľanie z viacerých perspektív, registrujeme ich zreteľný nábeh vnímať hlinu ako kompetentný jazyk, vnímanie hliny ako symbolicky nasýteného média s transhistorickou pamäťou, aj snahu komunikovať ju cez kritické posolstvo.


SympaSympo Bratislava 2025: 4.  –  13. 7. 2025, VŠVU Bratislava

výstava výsledkov: 12.  – 14. 12. 2025, Synagóga Stupava

koncept, organizácia: Katarína Tesař, Tereza Orviská, VŠVU Bratislava

účastníctvo sympózia: Jan Čihák (CZ), Barbora Hagara (CZ), Kristína Haviarová (SK), Rebeca Ihring (SK), Noemi Sidon (SK), Marija Tošić (SRB), Mária Trnková (SK), Eva Ungvári (SK), Tereza Orviská (SK), Katarína Tesař (SK)

vizuálna identita: Tomáš Luknár

foto: Marek Benian, Lucia Mandicová

kurátorka: Viera Kleinová

partneri: Fond na podporu umenia, VŠVU, Bratislava, Synagóga Stupava, Makovice Stupave


Plagát s výrazne graficky upravenou fotografiou historickej synagógy, zobrazenou v sivej farebnosti s kontrastnými neónovo zelenými akcentmi na streche, oknách a dverách. Cez architektúru je vrstvená typografia a ručne pôsobiaci farebný nápis, ktorý vytvára dynamický, súčasný vizuálny dojem a odkazuje na umelecké podujatie spojené s výstavou a vernisážou.