SUBTYL: Oksana Sadovenko

Srdečne vás pozývame na otvorenie autorskej výstavy Oksany Sadovenko v rámci nového formátu Subtyl v kurátorskej opatere Richarda Hronského, v najbližší piatok, 29. Augusta o 17:00 v nevyužívanom dome na ulici Somolického 14 v Starom Meste Bratislavy.

Kde?

  • v nevyužívanom dome* na ulici Somolického 14

    • Somolického 824/14, 811 06 Bratislava

Kedy?

  • Program na deň otvorenia, 29.8.2026: 

    • 17:00 – brány domu
    • 18:00 – uvítacie slovo
    • 18:30 – Peter Janíček / dronový ambient (počítač + analógový mixážny pult)
    • 19:15 – Richard Hronský / post-folklórny ambient (fujara + počítač)
    • FB Event

  • Trvanie výstavy:

    • Sobota 30.8. (14:00 – 18:00)
    • Nedeľa 31.8. (14:00 – 18:00)
  • Vstup na podujatie je bezplatný (s možnosťou dobrovoľného príspevku), presne tak ako aj my organizujeme bez financii.

 

Kurátor: Richard Hronský

 


Kurátorský text k výstave

Po zániku mestských holubníkov v dôsledku urbanizácie 20. storočia sa v Bratislave doposiaľ neobjavil ani jeden nový.¹ Prednedávnom však prišlo z neďalekého prostredia posolstvo s jasným odkazom – vracať ľudovú tvorbu späť ľuďom a brať mesto späť sebe. Prvýkrát som sa stretol s Oksanou na ulici. Hľadela na mňa cez oko papierového holuba, prilepeného na fasáde domu. Nebolo to iba raz, ale hneď niekoľkokrát, na rôznych miestach. K osobnému zoznámeniu došlo na zimnom trhu 2022 v dravcami zrušenej Kunsthalle Bratislava – práve tými dravcami, ktorí marginalizujú slobodu.

„Vták je vždy prostredníkom medzi nebom a zemou, aj keď je to len pouličný holub, a ikonostas je magické rozdelenie medzi týmito dvomi svetmi. V čase vojny, ktorú začal agresor proti mojej krajine, nemožno nemyslieť na hranicu medzi životom a smrťou, na utrpenie nevinných ľudí. Konštrukcia môjho ikonostasu pripomína symbolický holubník, symbolický domov alebo dom v rekonštrukcii či opustený domov,“ píše Oksana Sadovenko v rozhovore s Janou Geržovou.²

Už vtedy bolo jasné, akým smerom mieri jej veľdielo Holubí ikonostas (2022). Dnes stojíme pred novo realizovaným neoficiálnym mestským holubníkom – veDOMím i neveDOMím maliarky Oksany Sadovenko. Pred domom ako objektom, ktorý aktivizuje zamrznuté fázy dňa a noci, bdenia a spánku.

 

– Richard Hronský

 

1 – Duleba, A. – Holubníky na Slovensku a ich kultúrny význam. In: Etnologické rozpravy, 2019.
2 – Sadovenko, O. „Návod na prežitie“ Rozhovor s Janou Geržovou. In: Profil 1/2024, 2024.

 


Čiernobiely, ručne kreslený plagát s hrubým tušovým rukopisom. Hore veľké písmo „SUBTYL“ a meno „OKSANA SADOVENKO“, pod nimi pás so siluetami vtákov. V strede dominuje vysoká rastlina v črepníku s bodkovaným kmeňom a hviezdicovým kvetom; okolo sú listy, motýle a vtáky. Medzi nimi je ručne písaná „mapa“ prevodu cyriliky na latinku so šípkami. Spodná časť uvádza detaily: „29. 8., Šomolického 14, Bratislava, 13:00; 30.–31. 8., 14:00–18:00; live: Peter Janíček & Richard [nečitateľné]“. Celok pôsobí hravo, poeticky a surovo-ľudovo.

 


Oksana Sadovenko (*1988)

Oksana Sadovenko je umelkyňa so širokým záberom, ambasádorka živej kreativity a rodená Kyjevčanka, žijúca na Slovensku. Vyštudovala magisterský stupeň maľby na Ukrajine a v ďalšom magisterskom štúdiu pokračovala na Katedre maľby VŠVU v ateliéri 3EAM u Rastislava Sedláčika. Je čerstvou absolventkou, hoci už pred ukončením štúdia sa aktívne etablovala v ukrajinsko-slovenskom súčasnom kontexte.

Vo svojej maľbe personifikuje anatómiu holubov, neúnavne tvorí objekty, zaujíma sa o urbanizmus, lietajúce stroje či mytológiu a dešifruje tvorbu ukrajinských umelkýň a umelcov bez naratívov ruskej propagandy, cez optiku dekolonizácie. Má za sebou niekoľko sólových výstav na Slovensku, v Česku a Belgicku, a bola súčasťou kolektívnych výstav Rozptyl (2023), Miesto toho (2024) a Pohroma (2025 – práve prebieha).

 


Subtyl

Subtyl je formát spadajúci pod Rozptyl a predstavuje epizódy jemných, dočasných/efemérnych umeleckých výstav a situácií v nevyužívaných, opustených či neoficiálnych priestoroch. Ide o mikro-formát – „laboratórium života“, ktoré skúma efemérnosť a tvorivosť v podmienkach, kde je umenie súčasťou každodenného života. Takto sa Subtyl blíži myšlienke „dočasných autonómnych zón“ (Hakim Bey) – slobodných priestorov mimo dosahu inštitucionálnej kontroly, kde sa tvorba stáva spoločným experimentom.  

 


 

*Upozorňujeme, že vstup je na vlastné nebezpečenstvo.

Na mieste nie sú toalety ani tečúca voda, avšak pitná voda vo fľašiach bude zabezpečená (so štandartným vernisážovým osviežením).

 


 

Odporúčame, aby ste sa 29.8. obliekli dobre a sledovali predpoveď počasia, nakoľko je hlásený dážď.