Finalisti a finalistky Ceny Oskára Čepana 2020

Sme veľmi radi, že do finálovej štvorice tohtoročnej Ceny Oskára Čepana boli vybrané naše absolventky Ľudmila Hrachovinová a Daniela Krajčová, ako aj naši aktuálni doktorandi z Katedry intermédií Kristián Németh a Jozef Pilát. Všetkým štyrom gratulujeme a držíme prsty!

"Do ocenenia sa tento rok prihlásilo 36 autorov a autoriek do 40 rokov. Porota v zložení Vjera Borozan (CZ), Bartholomew Ryan (USA), Jaro Varga (SK), Kathrin Bentele (CH) a Jan Verwoert (NL) rozhodla počas online konferencie, v práci finalistov, ale i väčšiny prihlásených umelcov a umelkýň ich zaujala najmä „bystrá kritika spoločnosti a jej inštitúcií“. Ocenili tiež, že prepožičiavajú svoj hlas spoločným obavám a aktuálnym témam.

Ľudmila Hrachovinová (1984) pracuje primárne s maľbou, no netypickým spôsobom. Jej výstavy sú zároveň miestom pre živé performancie, ktoré pohľad a „fyzickú“ podstatu a skúsenosť maľby dávajú do nového kontextu a prehlbujú vnímanie smerom ku komplexnému zážitku. Ľudmila Hrachovinová študovala na bratislavskej VŠVU aj na Royal Institute of Art v Štokholme a na Städelschule, Staatliche Hochschule für Bildende Künste v nemeckom Frankfurte. 

Daniela Krajčová (1983), ktorá je absolventkou bratislavskej VŠVU a tiež VŠMU, sa dlhodobo zaoberá najmä témou rôznych spoločenských menšín. Či už ide o komunity migrantov, sestričky pracujúce v Rakúsku, alebo deti z rómskych osád, títo ľudia a ich autentické výpovede a skúsenosti sa stávajú súčasťou jej diel a tvorivého procesu, ktorý upozorňuje najmä na témy osobnej a spoločenskej pamäti, tolerancie a spolupatričnosti. Daniela Krajčová už bola finalistkou Čepana aj v roku 2016.

Kristián Németh (1983) je tiež absolventom a súčasným doktorandom bratislavskej VŠVU. Porota v jeho doterajšej práci vyzdvihla najmä nazeranie na vžitú povahu katolicizmu. „S mimoriadne zušľachťujúcim prístupom k materiálu a hustotou alegorických odkazov prepožičiava život erotickému telu, ktoré by cirkev zahalila, vymazala alebo poprela. Jeho dielo do seba včleňuje architektúru a „tvár miesta“ ako prídavné stavebné kamene, podporujúce výpoveď jeho zmyslových (až zmyselných) bádaní.“

Jozef Pilát (1992) je najmladším spomedzi finalistov, absolvoval varšavskú Akadémiu výtvarných umení a študoval na Univerzite umení v Berlíne, aktuálne je doktorandom na bratislavskej VŠVU. Pozornosť poroty si získal najmä „konzistentnosťou svojho umeleckého jazyka a schopnosťou uchopiť a kondenzovať lokálne naratívy, čerpajúc zo svojho rodného prostredia Šuňavy, do precíznych skulpturálnych gest.“ Jeho dielam nechýba irónia, s ktorou reflektuje a prekrúca zaužívané kultúrne vzorce. 

https://dennikn.sk