Maja Štefančíková: Prchavé sousoší v Galerii Rudolfinum

Pozývame vás na sprievodný program k výstave Iván Argote: Radical Tenderness v pražskom Rudolfinu. Jeho autorkou je umelkyňa Maja Štefančíková. Migrujúca performatívna akcia sa uskutoční vo štvrtok 31. júla od 16:00 do približne 20:00. Začíname v Galérii Rudolfinum a vstup je voľný.


*fotografie: Eva Rybářová


Kedy?

  • vo štvrtok 31. júla od 16:00 do približne 20:00

    • Přibližný harmonogram*:

      • začiatok: 16:00 Rudolfinum

      • prvá zastávka: cca 16:45 bývalý Stalinov pomník (metronóm na Letnej)

      • druhá zastávka: Mariánsky stĺp na Staromestskom námestí

      • záver: Rudolfinum

*Vážení návštevníci, bohužiaľ presný harmonogram podujatia nie je možné určiť. Celé predstavenie závisí od interakcií s publikom, preto nie je možné odhadnúť čas strávený na každej zastávke. Ďakujeme za pochopenie. Tešíme sa na vás!

Kde?

  • Migrujúca performatívna akcia sa začína v galérii Rudolfinum

    • Alšovo nábr. 12, 110 00 Staré Mesto, Praha 7, ČR

    • Vstup je voľný

 

*Viac info na webe Rudolfina

*Viac o výstave Radical Tenderness

 


Anotácia

Skupina ľudí stojí na mestskom námestí a predvádza performatívnu akciu – držia ruky vo vzduchu, akoby niečo tvarovali alebo tesali. V pozadí je električka, stromy lemujúce ulicu a budovy centra mesta. Jasný letný deň s modrou oblohou.

 

Charakteristickým médiom slovenskej umelkyne Maje Štefančíkovej je procesuálna performatívna akcia. Autorka sa zaoberá spoločenskými fenoménmi, ako sú práca, inštitúcie či umelecká prevádzka; skúma a komentuje estetický prežitok, vnímanie a pamäť. Dlhodobo sa venuje otázkam diváckeho vnímania, ktoré testuje prostredníctvom nenápadných, často až neviditeľných, prázdnych, tichých alebo inak subverzívnych zásahov, ktorými sa snaží aktivovať skryté roviny vnímania.

 

V centre mesta, ktorého história je úzko spätá s politickou reprezentáciou meniaceho sa spoločenského zriadenia, autorka uskutoční migrujúcu performatívnu akciu so skupinou ďalších umelcov, ktorí budú vytesávať prchavé melodické súsošia. Nástroje určené na opracovávanie kameňa sa stanú hudobnými nástrojmi, každý úder skladateľským prvkom. Výsledkom však nebude koncert, ale nehmatateľná zvuková „socha“, ktorá bude dotvárať verejný priestor z inej perspektívy a ktorá „rozozvučí“ otázky spojené s prístupom k tradičnej sochárskej tvorbe.

 

Sochy z bronzu a kameňa pôsobia navonok ako pevné a nemenné formy. Už antické damnatio memoriae nám však jasne ukazuje, že ani najstabilnejší materiál nezaručuje ich večné trvanie. Pamätníky a pomníky sú teda oveľa krehkejšie, než by sa mohlo zdať. Akcia reaguje nielen na kontextuálne premeny verejného priestoru, ako je „búranie idolov“ vyvolané politickými zvratmi, ale pracuje aj s kolektívnou a individuálnou pamäťou poučeného diváka, znalca histórie aj náhodného okoloidúceho.

 

Autorka tematizuje to, čo pri pohľade na sochársky objekt zvyčajne nevnímame. Zdôrazňuje samotný proces jeho vzniku – modelovanie a pretváranie materiálu, ako aj dynamiku tela tvorcu pri práci a zvuk, ktorý pri opracovávaní kameňa vzniká. Odsúva tak pozornosť od sochy ako neživej, strnulej a mlčiacej hmoty smerom k živej akcii, k performatívnemu aktu. Tak ako sa táto zvuková socha znenazdania objaví, rovnako aj zmizne – bez toho, aby zanechala fyzickú stopu.

 


Performeri a performerky:

  • Jiří N. Jelínek, Radim Klassa, Prokop Košař, Jana Kozubková, Soňa Linhartová, Valentina Mara, Johanka Schmidtmajerová, Mária Ševčíková, Barča Šošolíková, Bea Stevens, Alessandra Točoňová, Lukáš Zahy

Hudobná spolupráca:

  • Petra Torkošová

Poďakovanie:

  • Juraj Gavula, Matej Gavula, Petra Noskaiová

 


O Maji Štefančíkové

Maja Štefančíková je vizuálna umelkyňa a performerka, ktorá sa venuje tvorbe dočasných performatívnych situácií, predovšetkým prostredníctvom pohybu a hlasu. Vo svojej práci skúma telo ako sieť vzťahov v priestore a čase – jej performatívne situácie prepájajú kontempláciu s hravosťou. Pojíma ich ako kontinuálne, dlhodobé akcie s pevnou choreografiou, ktoré zostávajú otvorené podnetom a interakciám z okolia.

V súčasnosti pôsobí na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, kde vedie Laboratórium performancie.

 


Za podporu ďakujeme Vnútornému grantovému systému Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave a z verejných zdrojov ju podporil Fond na podporu umenia.

Fond na podporu umenia