VŠVU na Bielej noci 2024

Už tento víkend sa v bratislavských uliciach uskutoční ďalší ročník medzinárodného festivalu súčasného umenia Biela noc. V rámci bohatého večerného programu môžete zažiť svetelné a interaktívne inštalácie, alebo performance od našich pedagogičiek a pedagógov, či študentstva.

Kde?

Kedy?

  • 4. - 6. 10. 2024

 


MediaLab* / MIMIC

  • interaktívna inštalácia
  • Kostol Klarisky, Klariská 5
  • 04. 10. - 06. 10. 2024, 19.00 - 00.00 hod.
Medialab BN24

Dovolíte stroju prezrieť si vás a napodobniť? Príďte si po personalizovaný vizuálny zážitok na Bielu noc!

Projekt MIMIC skúma otázky napodobňovania, a to nielen medzi jednotlivcami, ale aj v kontexte strojov napodobňujúcich ľudské správanie na účely strojového učenia. Využíva technológiu počítačového videnia na sledovanie a analýzu ľudského pohybu a telesných charakteristík. Systém identifikuje ľudí a na obrazovke zobrazuje ich digitálnych dvojníkov s rôznymi objektmi okolo ich tela, ktoré sa dynamicky menia na základe pozorovaných charakteristík. Inštalácia je tak jedinečným odrazom svojho diváka.

MediaLab*

Antonín Kindl, Linda Berkyová, Dominika Korbašová, Terézia Jandušíková, Hugo Hrivňák

Ateliér multimédií, MediaLab* je špecializovaný priestor v rámci Katedry vizuálnej komunikácie VŠVU v Bratislave. Vytvára technologické, teoretické a ľudské zázemie pre štúdium dôležitých fenoménov ako čas, interaktivita, multimediálnosť vo (vizuálnej) komunikácii. MediaLab* vznikol z priamej iniciatívy dizajnéra a pedagóga katedry Jána Šicka, ktorý v roku 2005 začal realizovať so študentami workshopy a prezentácie zamerané na VJing a animáciu. MediaLab* sa zaoberá praktickými otázkami práce s technológiami, ale diskutuje aj o širších súvislostiach multimediálnej kultúry. V kontexte Katedry vizuálnej komunikácie pokrýva hraničné oblasti a tematické presahy grafického dizajnu.

Spoluorganizátor: BKIS – Bratislavské kultúrne a informačné stredisko

BKIS logo

 


Ján Šicko / Flow

  • interaktívna inštalácia
  • Propeller - Námestie Ľudovíta Štúra
  • 04. 10. - 06. 10. 2024, 19.00 - 00.00 hod.
Šicko BN24

Ponorte sa do FLOW, veľkoplošnej interaktívnej projekcie, ktorá vám skrz intuitívne ovládanie dovolí ovplyvniť jej vizuálny charakter. Môžete tak vstúpiť do dynamiky generovanej grafiky, ktorá neustále plynie, vyvíja sa a mení. Podobne ako kameň, ktorý hodený do vody zanechá na hladine postupne miznúce kruhy, aj interakcia návštevníka s dielom dočasne mení jeho vizuálnu podobu a zanecháva postupne miznúcu stopu.

Ján Šicko (SK) - multimediálny surfer, okrem iného grafický dizajnér a pedagóg na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, kde založil a vedie MediaLab* ― špecializované prostredie skúmajúce hraničné sféry vizuálnej komunikácie. Tvorca interaktívnych inštalácií, audiovizuálnych performancií, počítačových hier, VJ fungujúci pod značkou DevKid, Držiteľ Národnej ceny za dizajn, bežec dlhých tratí. Viac na www.devkid.com alebo @jsicko.

Inštalácia vznikla vďaka podpore ZSE.

 


Roman Mackovič / LEDsGo

  • svetelný interaktívny objekt
  • kaviareň Emil, Františkánske námestie 11
  • 29. 04. 10. - 06. 10. 2024, 19.00 - 00.00 hod.
Mackovič BN24

Vráťte sa do detstva, fúknite do vrtuľky a sledujte, ako váš dych ovplyvní audiovizuálnu inštaláciu Romana Mackoviča v priestoroch kaviarne Emil v Mirbachovom paláci. Fúknutím sa interaktívnou priestorovou konštrukciou, tvorenou stovkou LED modulov, rozbehnú svetelné lúče a ak sa pretnú, spustia zvukový sprievod. S pomocou digitálnych algoritmov vzniká reaktívna a dynamická audiovizuálna kompozícia, ktorá vás zapojí do diania a vtiahne do priestoru.

Inštalácia vznikla vďaka podpore Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave.

Roman Mackovič (SK) - výtvarník, dizajnér a pedagóg, ktorý pôsobí na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (ateliér MediaLab*, platforma Digitálne umenia). Zameriava sa na postdigitálnu tvorbu a tzv. physical computing – tvorbu fyzických objektov s digitálnymi vlastnosťami. Je autorom viacerých interaktívnych fyzických objektov a inštalácií, ktoré pozývajú divákov k aktivite, dotyku, ovplyvňovaniu diela. Ako pedagóg učí výtvarníkov a dizajnérov základy elektroniky, programovanie mikrokontrolérov a prácu s multimédiami.

 


Viktória Revická / Kvasný pohyb

  • tanečná performance
  • Začiatok pri soche Čumila
  • 5. 10. 2024, 20.00, 21.00 hod.
Révická BN24

Príďte sa inšpirovať a ponoriť do kvasného procesu zachyteného v pohybovej performance. Neľudské pohyby jednobunkovcov, ich zvuky a živá esencia kvasinky spoločne pohlcujú pozornosť, uvoľňujú telá a scitlivujú vnímanie bežným okom neviditeľného sveta. Performerstvo sa stáva kvasinkami v kvasnej kultúre, ktorá prechádza kvasením ako svojim prirodzeným procesom.

Performerstvo: (abecedne)

Juraj Bilený, Dominik Dolník, Klára Farkašovská., Julia Pabst, Viktória Revická, Michal Zoller

Viktória Revická (SK) sa venuje prevažne performativite, ale pracuje aj s autorským textom, videom, jedlom, fermentáciou a rastlinami. Napája sa na zraniteľnosť živého aj neživého okolia a sprostredkúva nám ju cez vizuálne metafory a vlastný slovník. V jej prístupe k tvorbe sa odzrkadľuje záujem o vzťah k okoliu, ekológii, intuícii, fermentačným procesom, spomaleniu. Je absolventkou Katedry intermédií na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave.

S podporou VŠVU.

 


inwaterwethrust / SYNCHROSCOPE

  • multimediálna performance
  • Plaváreň Lafranconi, Fakulta telesnej výchovy a športu UK, Nábrežie armádneho generála Ludvíka Svobodu 9
  • 04. – 06. 10. 2024, 20.00, 20.45, 21.30 hod.
Husárová BN24

Nenechajte si ujsť unikátne spojenie športu a súčasného umenia od literatúry a zvukovej poézie až po tanec, hudbu a svetelný dizajn. Vizuálne prenikavá multimediálna performance je výsledkom medziodborovej spolupráce medzi plavkyňami synchronizovaného plávania, tanečníkmi, choreografmi Monikou Thüringerovou (trénerka slovenskej reprezentácie) a Addy (tanec), svetelnými dizajnérmi zo štúdia CTRL_space, poetky a performerky Zuzany Husárovej, architektky Eleny Šoltésovej a hudobníka Ľubomíra Panáka. Spoločne prenikajú symbolikou hladiny - vynárania, skresľovania a ponárania hodnôt, myšlienok, činov aj vzťahov. Otvárajú tak otázky uviaznuté pod hladinou (nielen) o stave našej spoločnosti a hľadaní pravdy v záplave dezinformácií. Experimentálny kaleidoskop umenia a športu, prvý svojho druhu na Slovensku, sľubuje príťažlivý zážitok pre všetky generácie.

Námet projektu: Masters team klubu Slávia STU Artistic Swimming

  • Dramaturgia: Zuzana Husárová
  • Choreografia synchronizované plávanie: Monika Thüringerová, Viktória Reichová a Masters team klubu Slávia STU Artistic Swimming
  • Choreografia tanec: Addy, Barbora Petrušová
  • Autorská zvuková poézia: Zuzana Husárová
  • Autorská hudba: Ľubomír Panák
  • Svetelný dizajn: CTRL_space - Alexander Kupko, Viliam Zajíček, Dalibor Špilák
  • Vizuálna architektúra/grafický dizajn: Elena Šoltésová

Účinkujú:

  • Reprezentácia SR v synchronizovanom plávaní: Viktória Reichová, Lea Anna Krajčovičová, Veronika Ásványiová, Michaela Bernáthová, Johana Lajčáková, Liza Zemanová, Mia Vilímová, Isabella Vilímová, Tamara Markušová
  • Masters team klubu Slávia STU Artistic Swimming - Petra Horná, Denisa Chylová, Kristína Tomanová, Kristína Hollá, Zuzana Žáková, Petra Rezník Kováčová, Beáta Baláž Siváková, Katarína Sásiková, Jana Čelková, Katarína Špányi, Elena Šoltésová, Tomáš Jánoška
  • ADT crew - Barbora Petrušová, Gabriela Magalová, Simona Kováčová, Nina Mikulajová, Miriam Ivicová, Ema Kordošová, Viktória Kakalíková, Michaela Hamzová, Eliška Krajčovičová

Performance z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia a Nadácia mesta Bratislavy.

KAPACITA OBMEDZENÁ. Odporúčame prísť s predstihom.

 


Marek Kvetan / Big Fat Diamonds

  • objekt
  • Hlavné námestie
  • 04. 10. - 06. 10. 2024, 19.00 - 00.00 hod.
Q-tan BN24

Hlavné námestie v Bratislave obsadia monumentálne objekty z dielne slovenského výtvarníka Mareka Kvetana. Deformovaná podoba základných výbrusov drahých kameňov (diamant, briliant, rubín) odkazuje na problematiku konzumu, ekonomického rastu, udržateľnosti. Diamanty predstavuje ako predimenzovane nafúknutú hračku, o ktorej si myslíme, že je večná. Ich ťažba, spracovanie aj distribúcia je ovládaná malým počtom spoločností, v mnohých prípadoch obviňovaných z manipulácie cien a ďalšieho monopolného správania, vykorisťovania zamestnancov ako aj nešťastných napojení na ozbrojené africké skupiny. Diamanty sú kubickou kryštalickou formou uhlíka, známe tvrdosťou a vysokou disperziou svetla. Postupne sa však zdĺhavým, miliardy rokov trvajúcim procesom menia na grafit, minerál s rovnakým zložením, len s inými a energeticky menej náročnými väzbami. Kvetan ich nafukovacie podoby vytvoril pomocou 3D skenu a digitálneho modelu.

Marek Kvetan (SK) je slovenský multimediálny umelec. Ako jedna z výrazných postáv súčasnej generácie úspešne figuruje aj v širšom stredoeurópskom kontexte. Študoval na Katedre sochy na bratislavskej VŠVU, ďalej na VUT v Brne na Katedre výtvarných umení a neskôr opäť na VŠVU, na katedre maľby. Vo svojej tvorbe prináša post-konceptuálne postupy a preferuje kalkuláciu, pojmové myslenie a dvojité kódovanie. Analytické spôsoby uvažovania premieta do rozličných médií, no v poslednom období sa sústreďuje predovšetkým na digitálne printy či tvorbu objektov.