Matej Gavula: Open Mezzanine

Srdečne vás pozývame na výstavu Mateja Gavulu do Dočasného kultúrneho priestoru v Petržalke.


Kde?

  • Dočasný kultúrny priestor (dkp)

    • Rovniankova 5
      851 02 Bratislava – Petržalka

    • Otváracie hodiny:
      Štv – pia: 15:00 – 19:00
      So – ne: 13:00 – 16:00

Kedy?

  • Vernisáž 4. 7. 2025 o 18:00

  • Trvanie:  4. 7. – 27. 7. 2025

 


Hosť:

Andreas Fogarasi

Kurátor:

Daniel Grúň

 


Komu si oporou?

Matej Gavula a oslobodenie užitočnej sochy

(poznámky k výstave Open Mezzanine v DKP)

Otvorený mezanín je priestor medzi poschodiami, akési medzipodlažie, z ktorého sa vieme pozerať do priestoru pod ním, ale tiež aj v jeho okolí. Keďže nie je plne obohnaný priečkami, jeho otvorenosť je často benefitom pri divadlách, knižniciach i galériách. V princípe ide o medzipriestor s podpornou funkciou. Umožňuje architektúre vdýchnuť jej bezprostredné okolie, nasať ho dovnútra a vydýchnuť ho von. Ideálny otvorený mezanín je navrhnutý tak, aby bol vo vlastnej prítomnosti neviditeľný.

Súčasťou toho, čo vnímame, je neviditeľné alebo prehliadané. Zo skúsenosti nás nezaujímajú podpory, barly, chrániče, ale ak ich necháme prehovoriť, odrazu vnímame plnosť prázdnoty, ktorú obklopujú, podopierajú a opatrujú. Ohraničenie prázdnoty vyjadruje silu túžby, ale aj silu obavy. Tesné vymedzenie je tiež znakom vzácnosti a vymedzované je preto hodné ochrany. Je to objav priťahovania bez nutnosti realizácie fyzického tlaku.

Odbočiť z hlavného prúdu a vracať sa v protismere. Znamená to vnímať prúd v obrátenej perspektíve a zároveň znášať riziko zrážky. Čelná zrážka s neviditeľným nás robí vidiacimi.

Svet okolo nás je plný užitočných sôch, len ich jednoducho nevnímame ako estetické objekty. Pracujúcu triedu užitočných sôch zatiaľ neoslobodila žiadna revolúcia. Žiadni vodcovia dodnes nezvolali snem užitočných sôch, aby vystúpili z tieňa a pozdvihli svoj hlas. Poukázal niekto na pôvod nerovnosti, na nespravodlivé zaobchádzanie a ťažké podmienky ich života v ústraní? Taký svet bez držadiel, zábradlí, rohovníkov a podpier by sme nezvládli, prepadávali by sme sa do priepasti neužitočnosti.

Ak dosiaľ bolo všetko neužitočné krásne, mohlo by byť odteraz krásne aj čosi užitočné. Vziať užitočným veciam ich užitočnosť a transponovať ich do inej hmoty. Napríklad vec z polystyrénu odliať do bronzu. Alebo vec z dreva odliať do betónu. Povedzme, že takého užitočné sochy sa transponovaním stanú neužitočnými. Tým získajú vstupenku medzi triedu privilegovaných predmetov. Nenápadná revolúcia sa začala, palác privilegovaných sa zrútil.

Iný význam pre slovo sochať by mohlo byť - podopierať. Fotografia je ako konštatovanie: táto situácia nastala. Vec na fotografii sa dvojnásobne zarezáva: do (jej) priestoru a do (môjho) pohľadu. Fotografia miesta činu zo mňa robí spolupáchteľa. Fotografovaný objekt už nie je situáciou na pôvodnom mieste. Jeho obrazná vyvrenina steká po obrazovke displeja. Pozorovateľ vidí v týchto situáciách potenciálne možnosti vyslobodenia.

Nový spôsob zviditeľnenia môže nastať predvedením užitočných vecí ako neužitočných. Rezistencia materiálu ich však prezradí ako špiónov a votrelcov vo svete privilegovaných. Odhalenie ich spiknutia povedie k tomu, že nám vnukne nepredvídateľné pokračovanie. Skrytá forma sa spojí s dielom, ktoré odhaľuje, ukrýva a chráni. Stane sa neoddeliteľnou súčasťou triedy privilegovaných.

 

Vzbura je odhalená, vinníci sú oslobodení.

 

Daniel Grúň

 

Plagát výstavy „Matej Gavula: Open Mezzanine“, ktorá sa koná od 4. do 27. júla 2025 v Dočasnom kultúrnom priestore (dkp) v Petržalke. Vizuál zobrazuje osobu stojacu v malom výreze v stene z tmavého mramoru, pričom vidno len spodnú časť tela bez hlavy. Vernisáž sa uskutoční 4. 7. o 18:00, hosťom je Andreas Fogarasi a kurátorom výstavy Daniel Grúň. Otváracie hodiny sú štvrtok až piatok 15:00 – 19:00, sobota a nedeľa 13:00 – 16:00. Na plagáte sú logá organizátorov a partnerov vrátane Mestskej časti Bratislava–Petržalka a Fondu na podporu umenia.