Konferencia Fragile Systems
Fragile Systems sú prepojenia medzi materiálmi, telami, technológiami a priestormi, ktoré nie sú pevné ani trvalé, ale skôr efemérne a neustále sa vyvíjajúce. Odhaľujú vlastnú zraniteľnosť — či už prostredníctvom povrchov tiel a materiálov, remeselných technológií často odsúvaných na okraj, alebo architektonických štruktúr navrhnutých tak, aby sa časom menili. Práve táto mäkkosť, nestálosť a otvorenosť voči transformácii ponúkajú nové spôsoby, ako nanovo premýšľať o architektúre a o našom vzťahu k svetu v časoch neistoty.
prednášková miestnosť H135
Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave, Hviezdoslavovo námestie 18
Program konferencie
14:00 – 14:15 Úvod — Danica Pišteková (VŠVU)
14:15 – 15:00 Davor Ereš, Jelena Mitrović — Rozpletanie formy architektonickej výstavy: sledovanie praxí v čase, materialite a disciplínach
15:00 – 15:40 Michelle Howard — Ignorovaná technológia: Revolúcia nosného vaku
Adam Hudec — Epidermitecture: sociomateriálny výskum biopatiny na vonkajších povrchoch zastavaného prostredia
15:45 – 16:25 Raquel Buj — Experimentálne povrchy: nové materiálové naratívy
16:35 – 17:20 Panelová diskusia Fragile Systems (moderujú Danica Pišteková a Tomáš Tholt)
17:20 – 18:00 Občerstvenie, networking
Michelle Howard – životopis
Michelle Howard je sociálno-ekologická architektka, profesorka, autorka, výskumníčka a aktivistka. Pôsobí ako profesorka umenia a architektúry a vedúca Platformy pre konštrukciu, materiály a technológiu na Akadémii výtvarných umení vo Viedni. Jej spôsob výučby a učenia sa dôsledne opiera o heuristický prístup empirického experimentovania. Vo svojej práci sa usiluje zviditeľniť a znovu aktivovať vzájomné podmienky a závislosti medzi ľudským a neľudským životom.
Ignorovaná technológia: Revolúcia nosného vaku
Už viac ako desaťročie profesorka Michelle Howard presadzuje štúdium „ignorovanej technológie“ – hlbokých zručností a poznatkov historicky spájaných so ženami a inými „anomáliami“. Tento pojem označuje všetkých, ktorých telá, potreby a talenty boli prehliadané patriarchálnym systémom, ktorý ich príspevky často odmieta ako netechnické alebo iba dekoratívne. Tento inkluzívny pohľad zahŕňa aj mužov pôsobiacich mimo patriarchálneho modelu. Vo svojej prednáške nás pozýva predstaviť si alternatívnu budúcnosť: akým smerom by sa technológia vyvíjala, keby sa tieto základné, spolupracujúce zručnosti nachádzali v centre od samého začiatku?
Raquel Buj – životopis
Raquel Buj je architektka, umelkyňa a dizajnérka pôsobiaca v Madride. Pracuje pod značkou Buj Studio, laboratórium materiálového experimentovania, kde skúma možnosti biomateriálov, biofabrikácie, remesla a digitálnej výroby pri tvorbe obalov chápaných ako druhá koža. Svoje telesné a priestorové diela vytvára prostredníctvom budovania nových, citlivejších materiálových naratívov v svete poznačenom klimatickou krízou.
Experimentálne povrchy: nové materiálové naratívy
Toto stretnutie nás približuje k tvorbe prostredníctvom materiálového experimentovania. Vychádzajúc z prameňa môžeme nanovo premýšľať o našom vzťahu k prostrediu a k ostatným, predstavovať si nové naratívy, ktoré sú citlivejšie k tomu, čo už existuje – aj k tomu, čo ešte nevidíme. Na príkladoch prác vyvinutých v Buj Studio sa umiestnime na hranici medzi disciplínami — medzi telom a priestorom, remeslom a technológiou, materialitou a procesmi.
Davor Ereš – životopis
Davor Ereš je architekt a výskumník na Inštitúte pre filozofiu a sociálnu teóriu Univerzity v Belehrade, zakladateľ štúdia Poligon Studio. Jeho práca zahŕňa dizajn, výučbu a výskum, pričom sa zameriava na učenie prostredníctvom architektúry, (post)produkciu architektúry a otázky súčasnosti. Je hosťujúcim pedagógom na Confluence Institute for Innovation and Creative Strategies in Architecture v Paríži a kurátorom srbského pavilónu na Benátskom bienále architektúry 2025 s projektom Unraveling: New Spaces.
Jelena Mitrović – životopis
Jelena Mitrović je zakladateľkou Poligon Studio a odbornou asistentkou na Union–Nikola Tesla University, ako aj externou spolupracovníčkou štúdia MITarh v Belehrade. Jej teoretický výskum sa sústreďuje na teóriu architektonickej praxe, najmä na postavenie modernistického architekta v súčasnom kontexte. Zúčastnila sa viacerých medzinárodných výstav a je spoluautorkou srbského pavilónu na Benátskom bienále architektúry 2025, Unraveling: New Spaces.
Rozpletanie formy architektonickej výstavy: sledovanie praxí v čase, materialite a disciplínach
Prednáška predstaví projekt Unraveling: New Spaces, srbský pavilón na Benátskom bienále architektúry 2025, ako prípadovú štúdiu dočasnosti, energie a materiality ako vyvíjajúcej sa architektonickej formy. Projekt skúma, ako možno architektúru znovu premýšľať prostredníctvom cyklov skladania a rozkladu, cirkularity a interdisciplinárnej spolupráce. S dôrazom na „učiacu sa ruku“ ako koncept aj nástroj zdôrazňuje hmatové a časové dimenzie tvorby formy. Spájaním pletenia ako generatívnej zručnosti s vlnou ako hybridným médiom projekt Unraveling navrhuje posun od statickej formy k dynamickému procesu – smerom k materiálne ukotvenému, energeticky uvedomelému a inkluzívnemu chápaniu architektúry.
Projekt bol podporený Kultúrnou a vzdelávacou grantovou agentúrou (KEGA) Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky — KEGA 005VŠVU-4/2023 (Digitálna telesnosť / Digital Physicality) — a partnermi z UMPRUM a AKBILD v rámci výskumného projektu Ignored Technology, podporeného programom ERASMUS+ | Cooperation Partnerships KA2 (2025-1-AT01-KA220-HED-000357512).