Diplomovky: Grafika: KAMEŇ, PAPIER, PUR PENA
Srdečne vás pozývame na vernisáž diplomovej výstavy študentov Katedry grafiky a iných médií, ktorá sa uskutoční v Pistoriho paláci.
Kde?
-
Pistoriho palác
- Štefánikova 834/25, 811 05 Bratislava
Kedy?
-
Vernisáž: 13.6.2025, 17:00
-
Komentovaná prehliadka: 21.6.2025, 17:00
-
Trvanie: 14.6. — 6.7.2025, Ut—Ne 14:00–19:00
* FB Event * IG *
Vystavujúci a vystavujúce:
Študentstvo:
- Nina Bialová
- Zuzana Firmentová
- Yuka Konishi
- Yuliia Matsveiko
- Tereza Mazúrová
- Ivana Pavlíková
- Marco Rapant
- Hugo Raýman
- Adriana Remiašová
- Elena Špirengová
- Natálie Štěpáníková
- Lucia Večerná
Absolventi a absolventky:
- Dávid Pogran
- Barbora Smutná
- Peter Šulavík
Kurátorka:
-
Fanny Elisabeth Pekarčíková
Anotácia
Výstava Kameň, papier, pur pena predstavuje diplomové práce Katedry grafiky a iných médií Vysokej školy výtvarných umení ako samostatné, vyhranené výtvarné výstupy, ktoré prirodzene nesmerujú k jednotnej výpovedi. Ukazuje rôznorodosť prístupov a možnosti grafického myslenia. Spoločným menovateľom nie je jednotná téma alebo forma, ale spôsob práce a vizuálneho uvažovania.

Kurátorský text
KAMEŇ, PAPIER, PUR PENA
Výstava diplomových prác Katedry grafiky a iných médií VŠVU Bratislava
Kameň, papier, pur pena, ako názov výstavy, môže sám o sebe naznačovať nesúrodosť prístupov. Prostredníctvom výstavy diplomových prác Katedry grafiky a iných médií Vysokej školy výtvarných umení sledujeme široké spektrum práce s materiálom - od klasických grafických techník ako monotypia, drevoryt, drevorez, slepotlač; cez digitálnu grafiku a tlač; až po keramiku, objekt, inštaláciu a prácu s organickým materiálom. Otázkou je, čo by mohlo byť spoločným menovateľom tohto vizuálneho uvažovania.
Vnímateľná je tu istá práca s množstvom, opakovaním, s posunom symbolu alebo motívu – so stratégiami, ktoré možno chápať ako grafické v zmysle ich štruktúry a organizácie, nie len výlučne ako techniku. Grafika v súčasnosti nemusí byť len vyhradeným médiom, presahuje tradičné rámce, rozprestiera sa a transformuje. Definuje istý spôsob myslenia, výtvarného chápania a vyjadrenia. Význam môže byť budovaný cez vrstvenie, duplicitu a variáciu.
Výstava reflektuje rôzne prístupy tradičné aj experimentálne, nie je jednoducho začleniteľná. Možno je ale práve to príznakom doby, ktorá už netrvá na jednoznačných kategóriách. Grafika sa infiltruje do prostredia súčasných médií, no aj vo svojej maximálnej voľnosti si zanecháva svoju tradičnú prítomnosť.
Výstupy jednotlivcov sú veľmi individuálne, nie je potrebné hľadať paušálne spoločné tematické východisko. No výstava sa deje v určitom čase a priestore, v období prehlbujúcej digitalizácie, umelej inteligencie a informačnej a vizuálnej presýtenosti. V tomto kontexte sa niektoré prístupy vedome obracajú dovnútra, do procesu a materiálu, vyjadrujúc interne prežívanú skúsenosť. Iné čerpajú z digitálneho priestoru, na ktorý reagujú prácou s tradičným médiom, alebo niektoré naopak vťahujú do digitálneho priestoru grafické rozmýšľanie a vyjadrovanie sa.
Výstava predstavuje diplomové práce ako samostatné, vyhranené výtvarné výstupy, ktoré prirodzene nesmerujú k jednotnej výpovedi. Ukazuje rôznorodosť a možnosti grafického myslenia. Spoločným menovateľom je skôr spôsob práce a vizuálne uvažovanie než konkrétna téma alebo forma. Súčasťou výstavy sú aj diela najlepších diplomových prác z minulého roka zo všetkých troch ateliérov katedry.