Prípravný kurz dizajnu
Obsah kurzu je zameraný na získavanie a rozvíjanie základných dizajnérskych zručnosti a priblíženie aktuálnych tendencií v študijnom odbore.
Prípravný kurz dizajnu je dvojsemestrálny profilový predmet určený pre študentov prvého ročníka Katedry dizajnu. Jeho hlavnou úlohou je všeobecná príprava v oblasti dizajnu pred štúdiom v špecializovaných ateliéroch vo vyšších ročníkoch. Obsah kurzu je zameraný na získavanie a rozvíjanie základných dizajnérskych zručností a oboznámenie s aktuálnymi tendenciami v študovanom odbore. Študenti počas semestra pracujú na hlavnom a vedľajšom zadaní.
Metodika práce na hlavnom zadaní je založená na simulovaní alebo priamej realizácii projektov (v prípade spolupráce s externým zadávateľom, či účasti na súťaži) z oblasti dizajnu. Študenti sa tak oboznamujú so všetkými návrhovými fázami počas procesu tvorby. Začínajú úvodnou analýzou a spracovaním rešerši k riešenej problematike. Nasleduje návrhová fáza podporujúca rozvoj invencie, generovanie nápadov a návrhov zachytených v kresbe. Študenti podľa potreby priebežne prezentujú svoje myšlienky aj prostredníctvom skúšobných modelov, materiálových skúšok či výtvarných alebo technologických experimentov. Práca na projektoch je zameraná na zdokonaľovanie formálno-estetických zručností, zvládnutie formy, prácu s proporciou, štruktúrou atď., všetko vo vzťahu ku základným konštrukčným a technologickým zákonitostiam. Počas celého procesu tvorby sú návrhy súbežne podrobované kritickému pohľadu vo vzťahu k environmentálnym, sociálnym a kultúrnym kritériám dizajnu a s ohľadom na charakter zadaní. Projekty sú zakončené modelom v mierke, alebo prototypom vrátane grafickej prezentácie v podobe plagátov a sprievodných dokumentov.
Druhé zadanie je zamerané na rozvíjanie čiastkových zručností a schopností a je vnímané viac ako tvorivé cvičenie, ktoré nemusí mať charakter komplexných projektov. Popri práci na zadaniach sa kladie dôraz aj na verbálnu komunikáciu a prezentáciu počas konzultácií a v rámci záverečných obhajob. Študenti počas dvoch semestrov pracujú na projektoch so širokým záberom a sú inšpirovaní uvažovať o dizajne v celej jeho šírke, od vzťahu k remeslu, cez navrhovanie pre priemysel, tvorbu priestoru, až po jeho experimentálne polohy.
Pedagogická metodika kurzu je postavená na ateliérovom spôsobe výučby formou práce na zadaniach prostredníctvom pravidelných spoločných a individuálnych konzultácií študentov s pedagógmi, ako aj organizovaním podporných aktivít v podobe exkurzií a konzultácií s externými odborníkmi v nadväznosti na obsah zadaní.