Ateliér maliarstva Delta

Δ/δ (delta) znamená: 1. číslo štyri, 2. obrazy v širších súvislostiach, 3. L. Mednyánszky ňou označoval hmotu 4. úrodné a prosperujúce miesto v ústí rieky

z výstavy
Rastislav Podhorský: z výstavy.
Holenie, olej na plátne, 50x60 cm
Rastislav Podhorský: Holenie, olej na plátne, 50x60 cm, 2024.
.
Rastislav Podhorský: ..
Bez názvu II 50x40cm tempera na plátne
Rastislav Podhorský: Bez názvu II 50x40cm tempera na plátne, 2022.
Resting, 50x70cm tempera na plátne
Rastislav Podhorský: Resting, 50x70cm tempera na plátne, 2022.
z výstavy
Matúš Novosad: z výstavy.
Periféria Pohody, digitálna tlač a olej na plátne, 130x105, 90x65, 85x50,
Matúš Novosad: Periféria Pohody, digitálna tlač a olej na plátne, 130x105, 90x65, 85x50,, 2019.
z výstavy
Matúš Novosad: z výstavy.
Spoločné maľovanie, 120x120
Michaela Moravčíková, Matúš Novosad, Timothy Kosmel: Spoločné maľovanie, 120x120, 2021.
Séria Uhlíky, A4,
Matúš Novosad: Séria Uhlíky, A4,, 2023.

Základy Ateliéru maliarstva Delta:

Obrazy a proces maľovania umožňujú orientovať sa vo svete.

Svet je obrazom.

Obraz je svetom.

Každý/á študent/ka je v ňom vzácnym hľadiskom.

Ich tvorba je však zároveň súčasťou toku premien média maľby v čase.

Tak tvorcovia obrazov komunikujú s tvorcami obrazov minulých a navrhujú riešenia pre tvorcov obrazov budúcich, čím prispievajú k obohacovaniu jazyka maľby.

KONTINUITA znamená v Ateliéri maliarstva veľkú hodnotu a most postavený medzi minulosťou, súčasnosťou a budúcnosťou.

Kontinuita maliarstva je zároveň základom pre KOMUNITU maľujúcich. Ateliér maliarstva Delta vedome chráni komunitu študentov/tiek maľby a maliarov/ky, ktorú je potrebné rozvíjať proti dobovému trendu atomizácie indivíduí. Jednou z metód je SPOLOČNÉ MAĽOVANIE medzi študentmi a pedagógmi.

Súčasný stav maľby po ,Network painting’ pokračuje v rámci Ateliéru maliarstva spoločným maľovaním pedagógov a skúsených výtvarníkov/čok (interných aj externých) so študentmi a medzi nimi. To umožňuje EXPERTÍZU maľby priamo v procesoch rozhodovania a uvádza študenta/ku do bezprostredného diania maľby, procesu, formou hry.
Expertízu, považujeme v Ateliéri za prednostný prínos výučby pre študenta/ku.
Expertíza je spojením analýzy, kritiky, a reflexie ako vo vzťahu k súčasnej situácii maľby, tak k dozrievajúcemu hľadisku študenta/iek.
Pretože jazyk maľby je forma v neustálom procese svojho formovania a prehodnocovania.

Čo vypovedá o dôraze Ateliéru na PROCESY, ROZVRHY A PROTOKOLY vedúce ku vzniku súčasného obrazu.

V Ateliéri maliarstva Delta sa overuje prax teoretickými východiskami a naopak.

To sa zúročuje najmä v treťom stupni štúdia, ktorému rozumieme ako dvojdomému teoretickému a praktickému výskumu, v ktorom sa obe oblasti navzájom zhodnocujú ale aj prehodnocujú novými hypotézami.

Súbežne s tým je pre nás dôležité byť skúsenou oporou študentov vo všetkých stupňoch štúdia na ich individuálnej ceste, cez postprodukciu diel, až po ich etablovanie sa ako nových absolventov vo svete umenia v jeho aktuálnych premenách.

Ateliér je zároveň neoddeliteľný od definovania dobovej klímy, súčasného pocitu zo sveta. Spoločne kladieme otázky na ktoré je nutné odpovedať práve teraz.

S nimi sa však často spájajú u študentov/tiek negatívne pocity prechádzajúce od bezradnosti k bezmocnosti a k blúdeniu v cyklickom opakovaní bezvýchodiskových schém, vyúsťujúce v hneve a smútku.

V rámci pedagogického procesu v Ateliéri maliarstva Delta rozumieme, že ich nie je možné prehliadať, ale ani používať ako pohon tvorby.

Je nutné naučiť sa ich premieňať nachádzaním obrazov dýchateľných svetov, slobodných a potenciálne spoločných.
Vnímame a máme na pamäti, že umelkyne a umelci sa v tvorbe dotýka jedinečnej ale krehkej kvality života: šťastia.
S týmto zreteľom pristupujeme ku tvorbe. Tak má šancu medzi všetkými účastníkmi vzniknúť dôvera, vedúca k zodpovednosti.

 

Vedúci ateliéru Mgr. art. Rastislav Podhorský, ArtD.

je maliar, ktorý sa pohybuje na poli figurácie, venuje sa kresbe, tvorbe inštalácií, a esejistickému písaniu v rámci teoretickej reflexie umenia. Pre celú jeho tvorbu je charakteristický zmysel pre situačné pnutie, významovú nejednoznačnosť, či paradox. Jeho figúry sú nástrojom vzniku obrazu ale aj predmetom artikulovania ľudského stávania sa. Maľbu skúma ako otvorený ale konzistentný priestor a usiluje sa rozvíjať širokú škálu jej možností súbežne s porozumením ich účinkom. V roku 2017 bola vydaná jeho teoretická publikácia Prievozník – O ľuďoch v neumení a figúrach v umení (VŠVU, Slovart). Doktorát obhájil prácou Protirečník – Rámce a latentné možnosti vizuálnej tvorby. V rokoch 2017-2021 bol vedúcim Ateliéru maľby III. na Vysokej škole výtvarných umení, kde vyučoval aj predmet Základy maľby. Je víťazom Ceny nadácie VÚB – Maľba 2015 a jeho diela boli vystavené v mnohých európskych inštitúciách a dodnes má za sebou štrnásť samostatných výstav a mnohé skupinové. Žije a tvorí v Bratislave.   

 

Mgr. art. Matúš Novosad, PhD.

je maliar, kurátor a kunsthistorik. Vo svojej tvorbe sa zameriava na kontinuitu rozvrhovania obrazov. Odpovedá na široké otázky maľby dneška, od abstrakcie cez figuráciu. Inšpiruje sa Mallarmém, ale aj motívom kúpania. Od roku 2020 patrí ku skupine Æ, zakladajúcej spôsoby spoločného maľovania. Odvtedy tvoril s viac ako štyridsiatimi ľuďmi. Synchrónne píše a maľuje, touto cestou prešiel k filozofickej reflexii maliarstva. V roku 2023 obhájil doktorát na Katedre teórie a dejín umenia. V priebehu jedného roka pôsobil ako asistent na Katedre maliarstva VŠVU v ateliéri hosťujúceho pedagóga Zbyňka Sedleckého a neskôr Hany Garovej. Vytvára most medzi maliarstvom a teóriou, otvoril niektoré okruhy maľby kritickému mysleniu a svoje texty pripravil na publikovanie. Časopisecky prispieva najmä rozhovormi s umelkyňami do časopisu Glosolália. Ako kurátor pripravil štrnásť výstav na Slovensku a v Čechách. Žije a tvorí v Bratislave.

 

Ateliér maliarstva Delta

Vedúci ateliéru

Asistent