Mothers and Co.

Koncepcia Ateliéru o fotografii na VŠVU vychádza z výskumu zobrazovacieho jazyka fotografie a analýze obrátenej k pojmom fotografického média a jeho obrazu.
V niekoľkých systematicky opakovaných vlnách prispevame k diskusii „o fotografii“ a venujeme sa otázkam v oblastiach technologickej, materiálnej podstaty fotografie paralelne s filozofickými a epistemologickými úvahami o tomto médiu. Minulosť, prítomnosť a budúcnosť fotografie vytvára východiskový rámec pre výučbu v Ateliéri o fotografii.
Fotografia je v súčasnosti širokou entitou oscilujúcou neustále medzi materiálnymi a nemateriálnymi podobami, medzi fyzickými objektami a voľne sa vznášajúcimi obrazmi niekde vo virtuálnom prostredí. Fotografia sa nachádza vlastne všade a zároveň „nikde“. Koncepcia ateliéru sa prispôsobuje aktuálnemu stavu fotografického média v súčasnej postinternetovej situácií a jeho postavení v dynamike sociálnych sietí.
Z tohto uhľa pohľadu je pre študentov v ateliéri nevyhnutné sledovať komplexnosť problematiky technického obrazu fotografie, pochopiť a následne autorsky uchopiť čo najširšie kontexty a informácie o tomto médiu. Študenti sú orientovaní k štúdiu filozofických a teoretických poznatkov o fotografii, ktoré včleňujú do práce s týmto médiom.
Súčasná koncepcia ateliéru vychádza z okruhov a tém, ktoré sa realizovali v ateliéri v minulosti ako napr. Digital vs. Analog, Jedinečnosť fotografického obrazu, Black box, Fotografia ako zrkadlo reality a Fotografia ako zdieľaná skutočnosť, Issues of Reality-Záležitosti reality, Citlivá vrstva, Mutácia odtlačku ....atď.
Jadrom filozofie ateliéru je aktuálne zameranie sa na produkciu fotografie v jej materiálnej podobe, výskum šírenia fotografických obrazov a vzťahom medzi fotografiou a z nej vychádzajúcich obrazov. Cieľom v najbližšej budúcnosti je kopírovať tento prirodzený vývoj média a sledovať funkciu fotografického obrazu v digitalizovanej spoločnosti a súčasných zmenených formách komunikácie.
V Ateliéri o fotografii sa intenzívne venujeme individuálnemu vývoju študentov. V pedagogickom procese podporujeme rozvoj jednotlivých študentov v schopnostiach hľadať, formulovať a následne analyzovať vlastné východiská, témy a zámery. V ateliéri sa tak prirodzene zaoberáme aj krátkodobými prípadne dlohodobejšími témami a okruhmi, ktoré vychádzajú priamo z potreby samotných študentov a sú prioritne cielené k tvorbe autentických umeleckých strátegíí.
Pridanou hodnotou výučby v ateliéri je spolupráca s odbornou asistentkou Mgr.art. Dominikou Ličkovou, artD., ktorá zastrešuje líniu konceptuálnych postupov v prácach študentov. (Z aktuálnej pozície fotografie ako vizuálneho jazyka sleduje táto línia možnosti študentov pracovať s procesom tvorby vo vzťahu ku konceptuálnemu spracovaniu daných tém.)