Archív MotionLab
V rokoch 2014 – 2018 pôsobil na Katedre architektonickej tvorby prof. Ing. arch. Robert Voticky, Dip. Arch (Kingston) Predstavujeme vám semestrálne zadania a práce študentov, ktoré vznikli pod jeho vedením v Ateliéri MotionLab.
Akademický rok 2017/2018:
1. zadanie: Hviezdoslavovo námestie
Vedúci ateliéru: prof. Ing. arch. Robert Voticky, Dip. Arch (Kingston)
Odborná asistentka: Mgr. art. Júlia Kolláthová, ArtD.
Študenti:
- Hana Arnold, 2.r.
- Maroš Vasilišin, 2. r.
- Peter Dóža, 2.r.
- Petra Ollerová, 2.r.
- Šimon Trančík, 2.r.
- Michal Pietor, 2.r.
- Sára Chrobáková, 2.r.
- Karin Brániková, 3.r.
- Ing. Michal Jančo, 6.r. /diploma/
IMAGINE...
Hviezdoslavovo námestie je veľmi urbanisticky podarený priestor, populárny, používaný a citovaný i súčasnou generáciou kritických mladých architektov a teoretikov (napr. Adam Gebrian- stream TV a pod.) Je to úspešná akumulácia urbanistických vrstiev, ktoré všetky dohromady vytvárajú príjemné, živé námestie celý rok a ktoré prekonávajú i populistické akcie i architektonické prvky.
Dôležitou historickou budovou je neobarokný Pálffyho palác cca. z roku 1885 (architekt a staviteľ Viktor Rumpelmeyer), kde sídli taktiež KAT. Budova sama určite potrebuje opravy a rekonštrukcie. Čo ale impozantná a dosť opulentná fasáda neukazuje je, že tu pracujú architektonické ateliéry, ktoré hľadajú vynaliezavosť, inováciu a výskumnú tvorivosť.
IMAGINE...
Reštaurácia Verne je vonku zastrešená adaptívnou štruktúrou, ktorá moderuje klímu- zastrešuje, keď prší a je chladno, tieni, keď slnko oslňuje, osvetľuje, keď sa zatmie, možno generuje i vlastnú solárnu energiu.
Pozdĺž galérie Medium adaptívne zastrešenie či konštrukcia vytvára ochranu pre hostí vernisáží pred budovou či ochranu návštevníkov výstav alebo posádok, ktoré dovážajú alebo odvážajú artefakty. Alebo z chodníkového priestoru sa stane malý diskusný či prednáškový priestor so sedením s vystavujúcimi autormi/autorkami. A opäť chráni a reaguje na klímu a možno i propaguje výstavy...
Nová konštrukcia rešpektuje existujúcu budovu a nemôže porušiť povrchy a konštrukciu historickej stavby. Taktiež rešpektuje stromy a je navrhnutá tak, aby sa vyhla kmeňom a korunám. Priestor pre nové adaptívne prvky končí u obrubníka chodníka.
IMAGINE...
k námestiu pribudnú elegantné súčasné dynamické prvky, ktoré nielen transformujú využitie priestoru pozdĺž Pálffyho paláca, ale taktiež vyjadrujú inovačný a kreatívny prístup Katedry architektonickej tvorby vnútri paláca.
Peter Dóža, Šimon Trančík
2. zadanie: Minimálne bývanie (Mini living)
Vedúci ateliéru: prof. Ing. arch. Robert Voticky, Dip. Arch (Kingston)
Odborná asistentka: Mgr. art. Júlia Kolláthová, ArtD.
Študenti:
- Hana Arnold, 2.r.
- Maroš Vasilišin, 2. r.
- Peter Dóža, 2.r.
- Petra Ollerová, 2.r.
- Šimon Trančík, 2.r.
- Michal Pietor, 2.r.
- Sára Chrobáková, 2.r.
- Karin Brániková, 3.r.
- Ing. Michal Jančo, 6.r. /diploma/
- Maelys Marche /Francúzsko/
- Christopher Recorbet /Francúzsko/
- Aradhana /India/
- Kfir Braunstein /Izrael/
- Tzu Hsien Yang, 6.r. /diploma, India/
Ako odpovedať na dramatický vzostup cien pôdy v dôležitých mestách a tým i ceny bytov pre mladých prvokupujúcich jednotlivcov, pre mladé páry či skupiny?
motionLab verí, že kinetika a adaptabilita môže ponúknuť zlepšenie takej neuspokojivej situácie.
Budete testovať nasledujúce:
A, možnosti kinetického nábytku a vybavenie rezidenčného bývania na získanie priestoru
B, v rovnakom duchu sa pozrieť na to, ako sú funkcie a priestor využívané a kde je možné generovať viacvrstvové využitie rezidenčného priestoru
C, Vašimi klientmi je vaša rodina- navrhujte pre základný nukleus podľa vašej situácie- rodič či rodičia, súrodenci. Ak žijete viacgeneračne (s príbuzným, s babičkou či dedkom), zahrňte to vo vašich návrhoch.
Základná doporučená minimálna plocha pre 1 osobu je cca. 15 m2, 2 osoby (pár) na 19 m2, oddelene 24 m2. Viac osôb je nutné ubytovať na minimálnej ploche s maximom cca. 45 m2 pre 5 člennú rodinu. Je to len ale vodítko. ..
Maximálna interná výška je prebratá z klasickej architektúry a je 3,30 metrov.
Druhá časť projektu je prepojiť individuálne jednotky do blokov 9-tich bytov v priestoru mostu SNP na južnom brehu. V duchu hľadania najekonomickejšieho mestského priestoru hľadáte stratégiu na umiestnenie bloku na území, ktoré nie je ľahko využiteľné pre komerčné využitie či špekuláciu s pozemkom. Napriek všetkým negatívnym obmedzeniam hľadáme pravé možnosti rezidenčného bývania vo veľkomestách so zdeformovanou stavebnou ekonomikou...
Akademický rok 2016/2017
1. zadanie: Serpentine Gallery v Hyde Parku
Vedúci ateliéru: Prof. Ing. arch. Robert Voticky, Dip. Arch (Kingston)
Odborná asistentka: Mgr. art. Júlia Kolláthová, ArtD.
Študenti:
- Henrieta Sasová, 2.r.
- Mirka Grožáková, 2.r.
- Vanesa Rybárová, 2.r.
- Karin Brániková, 2.r.
- Dominika Dančíková, 3.r.
- Bc. Michal Jančo, 5.r.
- Bc. Juraj Peták, 6.r. dipl.
IMAGINE...
MotionLab patrí medzi špičkové svetové ateliéry. Preto sme boli požiadaní pripraviť pre najbližší rok letný pavilón pre Serpentine Gallery v Hyde Parku v Londýne.
Sme preslávení našou vynaliezavosťou, inováciou, výskumom spojenými s kinetickou, responzívnou a adaptívnou architektúrou, a preto nás galéria požiadala o návrhy, ktoré budú tento prístup vyjadrovať.
Letný pavilón sa stavia od roku 2000, príprava trvá 6 mesiacov a pavilón funguje 4 mesiace od 10. júna do 9. októbra každý rok. Návrhy špičkových súčasných architektov, architektiek a ateliérov slúžia ako verejná inštalácia v susedstve Serpentine Gallery (bývalá čajovňa), kde organizujú výstavy súčasného umenia. Letný pavilón zahrňuje kaviareň a umožňuje organizáciu letných koncertov, predstavení a čítaní poézie.
Rozpočet je presne stanovený, ale pretože motionLab je inovačný a experimentálny ateliér, otázka presného rozpočtu nie je kladená. Návrhy môžu reagovať na využitie klímy behom letných mesiacov či trojdimenzionálny efekt v prostredí Hyde Parku, na denné i večerné využívanie inštalácie a rozvinúť dialóg (či nie) s existujúcou budovou Serpentine Gallery...
Mirka Grožáková, Vanesa Rybárová
Michal Jančo
2. zadanie: Centrum architektúry a urbanizmu pre 21. storočie, Bratislava
Vedúci ateliéru: prof. Ing. arch. Robert Voticky, Dip. Arch (Kingston)
Odborná asistentka: Mgr. art. Júlia Kolláthová, ArtD.
Zoznam študentov:
- Vanesa Rybárová, 2. r.
- Mirka Grožáková, 2. r.
- Karin Brániková, 2.r.
- Dominika Dančíková, 4. r.
- Bc. Michal Jančo, 5. r.
- Bc. Juraj Peták, 6. r.
Vytvorte verejné centrum architektúry, ktoré v Bratislave ani na Slovensku neexistuje.
Metóda navrhovania bude experimentálna tak, aby sa vyhla štylistickým prístupom súčasnej architektonickej produkcie.
Naviažeme na manifest ateliéru Coophimmelb(l)au zo 70-tych rokov minulého storočia. Návrh začne diagramom bez asociácií. Autor vypracuje čiernym uhlím so zaviazanými očami diagram abstraktnej predstavy bez konvencií kontextu, funkcie či špecifickej formy. Dôraz je skôr na intuícií, či emocionálnej reakcií nezviazanou tradičnými metodikami. Rozdiel od experimentov zo 70-tych rokov bude v tom, že tvorba diagramu bude zachytená na videu a súčasťou diagramu bude záznam sekvencie prvkov diagramu. Tá bude slúžiť k porozumeniu štruktúry 3D organizmu, ktorý sa z diagramu vyvinie.
Pohyb, transformácia a adaptabilita by mali byť primárne vo vývoji návrhov, ktoré priznávajú viac-menej „funkcia nasleduje formu“. Forma je tu avšak pojatá ako vývoj intuitívneho gesta.
Lokalita: Bratislava, budova a okolie bývalého PKO (Park kultúry a oddychu)
Mirka Grožáková
Exkurzie MotionLab 2016 – 2017
Akademický rok 2015/2016:
1. zadanie: Z rekreácie na bývanie...a späť?
Miesto: Jevany, ČR
Vedúci ateliéru: Prof. Ing. arch. Robert Voticky, Dip. Arch (Kingston)
Odborná asistentka: Mgr. art. Júlia Kolláthová, ArtD.
Akademický rok: 2015/16 ZS
Študenti:
- Peter Galdík, 2. roč.
- Ján Malík, 4. roč.
- Karolína Barényiová, 5. roč.
Peter Galdík
Ján Malík
Karolína Barényiová
2. zadanie: Revitalizácia Šafárikovho námestia a Vajanského nábrežia v Bratislave – ateliérový projekt
Vedúci ateliéru: Prof. Ing. arch. Robert Voticky, Dip. Arch (Kingston)
Odborná asistentka: Mgr. art. Júlia Kolláthová, ArtD.
Akad. rok: 2015/16 LS
Študenti:
- Peter Galdík, 2. roč.
- Petra Garajová, 2. roč.
- Dominika Dančíková, 3. roč.
- Vaidehi Kanada, Erasmus student, India
- Ján Malík, 4. roč., bakalárska práca
- Patrícia Šimončičová, 4. roč., bakalárska práca
- Bc. Karolína Barényiová, 5. roč.
- Bc. Juraj Peták, 5. roč.
- Bc. Róbert Martinček, 6. roč., diplomová práca
- Bc. Júlia Počatková, 6. roč., diplomová práca
Spomienky na letné prázdniny v Bratislave pred 60 rokmi sú krásne. Moderný funkcionalistický byt na Gajovej ulici I/B v blokoch z rovnakého obdobia, detské ihrisko na námestí a zeleň všade. Extravagantné budovy Modrého kostolíka sv. Alžbety či gymnázia v susedstve a silná definícia verejného priestoru až k Šafárikovmu námestiu a priamočiare prepojenie s nábrežím Dunaja a starým mostom.
Návrat na rovnaké miesto dnes je depresívne rovnako, ako na mnohých iných miestach v súčasnej Bratislave. Budovy na Gajovej ulici sú zle udržiavané, kostol a gymnázium sú síce opravené, ale celý priestor námestia je dominovaný parkujúcimi vozidlami a zadné fasády blokov s policajnou stanicou sa stavajú k zeleni parkoviska obvodovými stenami a ostnatým drôtom. Trojuholník Šafárikovho námestia je oddelený a obkľúčený komunikáciami a prepojenie s nábrežím a novým budúcim mostom je nejasné a opäť dominované dopravnými komunikáciami. Pokus o spestrenie vybavenosti kontajnerovým riešením sa evidentne nepodaril. Jednotky občerstvenia sú opustené tak ako niekoľko obchodných/ komerčných priestorov. Zadné fasády s infraštruktúrou vnášajú na námestie dojem zriadeného staveniska.
Úloha: analýza námestia a blokov, zelene a verejných priestorov, koncept doplnený o rekonštrukciu existujúcich prvkov, nový koncept kvalitného urbanistického komplexu s námestím, využitie kinetických a responzívnych prvkov pre vybavenosť , komerciu, voľný čas a kvalitné prepojenie s nábrežím Dunaja novým mostom.
Organizácia námestia by mala reagovať na ročné obdobia a klímu, na pracovné dni a víkendy, na školské prázdniny, štátne sviatky či udalosti a pod.
Metóda: Spoločný model námestia s individuálnymi návrhmi inštalovanými na spoločný model.
Animácie, 3D prezentácia a modely.
Bakalári:
- Ján Malík, 4. roč., Revitalizácia Šafárikovho námestia a Fajnorovho nábrežia
- Patrícia Šimončičová, 4. roč., Multifunkčné sídlo spoločnosti Festka
Diplomanti:
- Bc. Róbert Martinček, 6. roč., Miesto ako matéria- Vinohrad, Site as a fabric- Winery
- Bc. Júlia Počatková, 6. roč., Svetlo ako generátor architektonického priestoru, Lantern house, Light as generator of architectural space, Lantern house
Akademický rok 2014/2015:
Vedúci ateliéru: Prof. Ing. arch. Robert Voticky, Dip. Arch (Kingston)
Odborná asistentka: Mgr. art. Júlia Kolláthová, ArtD.
1. zadanie: Analýza a model vybranej kinetickej štruktúry (video)
Študenti:
- Gabriela Lenďáková, 3. roč., Theo Jansen - analýza mechanizmu Strandbeest
- Bc. Adrián Švec, 6. roč., kinetická štruktúra inšpirovaná prácou Caldera
- Gabriela Mészáros, 2. roč., rozkladacia strešná konštrukcia inšpirovaná prácou Chucka Hobermana
- Bc. Júlia Počatková, 5. roč., Dukno Yoon- prsteň s krídlami
- Karolína Barényiová, 4. roč., human hand - biologic structure to animatronics
- Katarína Karásková, 2. roč., Wouter Scheublin- kráčajúci stôl
- Rebeka Zacková, 2. roč., Klemens Torggler`s door
- Bc. Róbert Martinček, 5. roč., analýza orgiami- Miura pattern fold
- Zuzana Jurčišinová, 2. roč., Luis Quelhas Marques, študentská práca
- Bc. Dušan Draxler, 6. roč., hydraulické robotické rameno
2. zadanie: Kinetické kreslo s postrannými stoličkami pre arcibiskupa v katedrále sv. Víta v Prahe (video)
Študenti:
- Gabriela Mészáros, 2. roč.
- Zuzana Jurčišinová, 2. roč.
- Katarína Karásková, 2. roč.
- Rebeka Zacková, 2. roč.
- Karolína Barényiová, 4. roč.
- Bc. Róbert Martinček, 5. roč.
- Júlia Počátková, 5. roč.
3. zadanie: Kinetické folly v parku v Martine (galéria)
Študenti:
- Bc. Adrián Švec, 6. roč. (video)
- Bc. Júlia Počatková, 5. roč.
- Bc. Róbert Martinček, 5. roč. (video)
- Rebeka Zacková, 2. roč. (video)
- Karolína Barényiová, 4. roč. (video_01)(video_02)
- Patrícia Šimončičová, 3. roč. (video)
- Katarína Karásková, 2. roč.
- Dušan Draxler, 6. roč. (video)
4. zadanie: Dočasné rozkladacie sídlo (galéria)
Študenti: